Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29937
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 10 ژوئن 2021 - 16:47 |

محقق: شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد

محقق: شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد

محمدمحقق مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد می‌گوید که این شورا نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد و عاملان آن را تحریم کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای محقق ظهر امروز پنج‌شنبه(۲۰ جوزا) در یک متن فیس‌بوکی نوشته است:«حادثه کشتار کارگران موسسه ماین پاکی هلوترست با تفکیک و شناسایی قومیت و هدف قرار دادن هزاره‌ها نشان دیگری از این جنایات ضدبشری است که باید شورای امنیت سازمان ملل‌متحد تدابیر پیش‌گیرانه اتخاذ نموده و با به‌رسمیت شناختن کشتار مردم هزاره به عنوان نسل‌کشی، عاملین آن را مشمول تحریم‌ها و اقدامات مربوطه بسازند.»

مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی همچنان نگاشته که سازمان ملل‌متحد باید کشتار دختران مکتب سیدالشهدا را که تمامی آن‌ها دانش‌آموزان صنف ۷ تا ۱۲ بودند، را به عنوان نسل‌کشی در خصوص هزاره در افغانستان به رسمیت بشناسد؛ زیرا کسانی‌که در مکاتب و مراکز آموزشی بی‌رحمانه قتل عام می‌شوند، هیچ توجهی نداشته و از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

او در پایان نوشته‌ی خود تاکید کرده که حکومت افغانستان نیز باید در قبال این‌گونه حوادث اقدامات عملی و موثرتری را در جهت حمایت از هزاره‌ها روی دست بگیرد و تنها به یک اظهار همدردی اکتفا نکند.

آقای محقق در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که دو روز پیش، مهاجمان مسلح بر موسسه ماین پاکی هلوترس در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان حمله کرده و ده نفر از کارمندان این موسسه را قتل عام کردند.

حمله‌ی مهاجمان مسلح بر کارمندان این موسسه، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را برانگیخته است؛ هیات معاونیت سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) با محکومیت این حمله، گفته که افراد خاصی‌ به گونه‌ی هدف‌مندان این کارمندان را قتل عام کردند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.