Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29983
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2021 - 11:32 |

کریم خلیلی به تحریک طالبان: راه حل بحران، جنگ و زور نیست/ باندهای جنایت‌کار هزاره‌ها را مجبور به دفاع نکنند

کریم خلیلی به تحریک طالبان: راه حل بحران، جنگ و زور نیست/ باندهای جنایت‌کار هزاره‌ها را مجبور به دفاع نکنند

محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون پیشین ریاست‌جمهوری، وضعیت کشور را نگران‌کننده توصیف کرده و تاکید می‌کند که روند صلح از حالت سازشی بیرون و به یک روند توافقی صلح تبدیل شود؛ در صورتی‌که از حالت سازش بیرون نشود، افغانستان به صلح نخواهد رسید.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای خلیلی صبح امروز یک‌شنبه(۲۳ جوزا) در خصوص وضعیت جاری کشور و هدف قرار گرفتن هزاره‌ها از سوی گروه‌های تروریستی نشست خبری برگزار کرد.

آقای خلیلی در این نشست خبری، وضعیت سیاسی و امنیتی را نگران‌کننده توصیف کرده، تاکید ورزید که دامنه‌ی جنگ گسترش یافته و بخش‌هایی از کشور در اختیار گروه طالبان قرار می‌گیرد.«متاسفانه روند صلح کند و آهسته است، نسبت به روند صلح، روند گسترش جنگ با سرعت بیشتری جریان دارد. روی این جهت، در این شرایط حساس اگر غفلت شود، جایی قرار خواهیم گرفت که سال‌های دیگر باید در این جنگ خانمان‌سوز گرفتار و قربانی دادن مردم همچنان تداوم پیدا کند.»

او خطاب به حکومت افغانستان و تحریک طالبان بیان کرد که تمامی اقشار جامعه به اراده‌ای متمرکز باشد که جنگ ختم و صلح پیاده شود؛ صلحی‌که توافقی باشد و اگر سازشی و تحمیلی باشد، صلح پایدار نخواهد بود. خلیلی همچنان در ادامه صحبت‌هایش علاوه کرد که تمام مردم زمانی به صلح پایدار دست می‌یابند که مورد توافق همه‌گان باشد.

او با بیان این‌که صلح وارداتی و تحمیلی کارایی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد که تنها صلح می‌تواند افغانستان را از شر جنگ نجات دهد که همه شریک آن باشند.

به گفته‌ی کریم خلیلی، روند صلح افغانستان باید با هم‌پذیری تعقیب شود، نه یک سازش سیاسی یک یا چند مجموعه؛ روند صلح وقتی به عنوان یک سازش دنبال گردد، هیچ‌گاهی مشکل افغانستان حل نخواهد شد و بنابراین، روند صلح زمانی موفق خواهد بود که این روند از جنبه سازشی بیرون و به آن جنبه‌ی هم‌پذیری داده شود.

در جریان تشدید خشونت‌ها، آقای خلیلی خطاب به تحریک طالبان گفت:«خطاب من به تحریک طالبان این است که با زور به هیچ وجه، نمی‌تواند جمعی را به صلح بکشاند، راه حل کشور راه جنگ و راه زور یا راه انحصار نیست، هرکسی بخواهد در افغانستان آرامش برگردد، باید از این چوکات انحصارخواهی و انحصارطلبی خود را بیرون کنند، اگر این روحیه نباشد، به هیچ وجه صلحی کارایی نخواهد داشت.»

هدف قرار گرفتن قوم هزاره از سوی باندهای جنایت‌کار

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در نشست خبری خود، همچنان در خصوص هدف قرار گرفتن قوم هزاره از سوی گروه‌های تروریستی تاکید کرد هدف این گروه‌ها هویت‌زدایی و حذف فزیکی یک قوم خاص در کشور است و تلاش دارند که با هر شکلی، هویت این مردم(هزاره) از بین برود.

در این شرایط، خلیلی از تمامی اقوام ساکن افغانستان خواست: صدای دادخواهی‌که از سوی قوم هزاره بلند شده، باید همراهی کنند و این دادخواهی، به معنای تفرقه قومی و نفرت‌پراکنی در کشور نیست.

او همچنان خطاب به عاملین جنایت‌های اخیر علیه قوم هزاره، گفت که این قوم در تمامی عرصه‌های نبرد، مقاومت‌شان را ثابت کردند؛ آرام گرفتن این مردم به معنای ترسو بودن نیست، بلکه به خاطر مصلحت کلانی ملی کشور است که نمی‌خواهد کمک‌کننده بدتر شدن اوضاع کشور باشد.

رهبر حزب وحدت اسلامی، حکومت را مسوول تامین امنیت غرب کابل دانسته و از مسوولان مربوطه خواست که مطابق قانون به وظیفه‌ی خودل کند و در عین حال، باید روشن کند که چه کسانی و چه قضیه‌ی پشت این هدف نهفته است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.