Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 29900
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2021 - 18:09 |

اتحادیه اروپا: جنگ‌های قومی و مذهبی، افغانستان را تهدید می‌کند

اتحادیه اروپا: جنگ‌های قومی و مذهبی، افغانستان را تهدید می‌کند

جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان تازه‌ی از شکست نظم دموکراتیک در افغانستان ابراز نگرانی کرده، می‌گوید که از هم‌پاشی نظم دموکراتیک، منجر به شکل‌گیری موج تازه‌ی تروریزم بین‌المللی خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، جوزف بورل این سخنان را روز سه‌شنبه(۱۸ جوزا) در پارلمان اتحادیه اروپا بیان کرد.

به گفته‌ی بورل، موج تازه‌ی تروریزم بین‌المللی در افغانستان که از هم‌پاشی نظام دموکراتیک ناشی خواهد شد، آوارگی‌های اجباری، مهاجرت‌های غیرقانونی و رشد تجارت موادمخدر را به همراه خواهد داشت.

او در لابه‌لای سخنانش واضح ساخت که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون می‌شوند؛ در حالی‌که روند صلح متوقف و خشونت‌ها همچنان به‌قوت خود ادامه دارد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان علاوه کرد که خشونت‌ها در افغانستان به گونه‌ی وحشت‌ناک جریان دارد، چنان‌چه دیده می‌شود که ۴۰ درصد از تلفات را کودکان و زنان تشکیل می‌دهد.

طبق اظهارات وی، گروه طالبان نیمی از جغرافیای افغانستان را در اختیار دارند و آن‌ها انگیزه زیادی به راه حل سیاسی از طریق مذاکره و گفت‌وگو ندارند.

او گفته است: هیچ تحریمی بر اعضای گروه طالبان در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد بدون تعهد واقعی آن‌ها به روند صلح از طریق آتش‌بس دایمی در مذاکرات صلح برداشته نخواهد شد.

به گفته‌ی بورل، اعتقادات بخش بزرگی از مردم افغانستان با گروه طالبان مشابه نیست؛ در صورت نتیجه ندادن گفت‌وگوهای صلح، ممکن است که جنگ‌های قومی و مذهبی در این کشور رخ دهد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که منافع استراتژیک این اتحادیه در افغانستان با خطر مواجه است، تاکید ورزید که خروج نیروهای بین‌المللی، دست کشیدن از کمک‌های سیاسی و نظامی به افغانستان، منافع اتحادیه اروپا را تامین نخواهد کرد.

او در پایان سخنانش همچنان بیان کرد که اتحادیه اروپا با شرکایش در مورد شرایط امنیتی برای حضور دیپلماتیک‌شان در افغانستان در حال مذاکره است.

با این همه، روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اول ماه می سال جاری میلادی از افغانستان آغاز شده بود و بر اساس اظهارات مقام‌های امریکایی، تاکنون ۵۰ درصد از نیروهای خارجی، این کشور را ترک کرده‌اند.

هم‌زمان با خروج این نیروها، نگرانی‌های داخلی و بین‌المللی از سقوط نظام سیاسی در افغانستان اوج گرفته است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.