Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 30243
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 20 ژوئن 2021 - 13:36 |

اتمر: طالبان با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش روابط نزدیک دارند

اتمر: طالبان با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش روابط نزدیک دارند

محمدحنیف اتمر وزیرخارجه‌ی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان برخلاف توافق‌نامه امضاشده با امریکا، روابط نزدیک با گروه‌های تروریستی القاعده، داعش، تحریک اسلامی اوزبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و خطیبه‌ی امام البخاری دارند و این روابط، روند گفت‌وگوهای صلح را مختل کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای اتمر عصر روز شنبه(۲۹ جوزا) این سخنان را در نشست بین‌المللی انتالیا در ترکیه بیان کرد.

او با بیان این‌که جنگ‌جویان طالبان در ۱۱ ولایت افغانستان فعالیت دارند، افزود که بیشتر فعالیت‌ این گروه‌های تروریستی در شمال کشور به‌ویژه ولایت‌های کندز و فاریاب متمرکز است.

وزیرخارجه‌ی افغانستان در این نشست گفت:«گروه القاعده در افغانستان، در قاچاق هیرویین و سایر مواد مخدر دخیل بوده و سالانه میلیون‌ها دالر از این بابت به دست می‌آورند. قاچاق مواد مخدر، اسلحه و افراد از جمله موارد اصلی درآمد طالبان در افغانستان است.»

آقای اتمر همچنان ابراز نگرانی کرد که گروه‌های تروریستی از تولید و قاچاق موادمخدر خود را تمویل و به آسانی، اسلحه و مهمات خریداری می‌کنند که این امر، آن‌ها را به گروه‌های مخرب و مغلق‌تری مبدل می‌سازد.

حنیف اتمر با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح تاکید کرد که روابط تنگاتنگ گروه‌های تروریستی بین‌المللی با طالبان، بر این روند تاثیر گذاشته است؛ با وجود توافق طالبان با امریکا، هنوزهم شبکه‌ی القاعده، جنبش اسلامی اوزبیکستان و داعش با این گروه روابط دارند و جنگ‌جویان این گروه‌ها به گونه‌ی مشترک فعالیت دارند.

وزیرخارجه‌ی افغانستان همچنان در خصوص آغاز خروج نیروهای خارجی خاطرنشان کرد که با بیرون شدن قوای امریکا و ناتو از افغانستان، ظهور مجدد شبکه‌های تروریستی متصور است.

او به وضوح بیان کرد که حکومت افغانستان از تصمیم ناتو برای خروج از این کشور احترام دارد؛ اما این کار عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.

با این حال، با اعلام آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، جنگ‌جویان وابسته به طالبان، گراف جنگ و خشونت‌ها را به شدت بلند برده‌اند.

هم‌زمان با این، حکومت افغانستان در یک اقدام تازه، تغییراتی را در رهبری نهادهای امنیتی به وجود آورده است تا بتواند وضعیت جنگی را به نفع حکومت و مردم افغانستان جهت دهد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.