Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29821
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 05 ژوئن 2021 - 11:40 |

برگزاری نشست اقتصادی وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان در ولایت هرات

برگزاری نشست اقتصادی وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان در ولایت هرات

مسوولان وزارت خارجه از برگزاری نشست اقتصادی در ولایت هرات خبرداده و می‌گویند که امروز شنبه(۱۵ جوزا) وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان در مورد پروژه‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه در پیامی به خبرنگاران گفت که محمدحنیف اتمر وزیرخراجه در راس یک هیات بلندپایه‌‌ی دولتی به هدف اشتراک در این نشست اقتصادی وارد شهر هرات شده است.

به گفته‌ی معاون سخنگوی وزارت خارجه، در این نشست اقتصادی، وزیرخارجه ترکمنستان و برخی از مقام‌های این کشور حضور خواهند یافت.

حامد تهذیب گفت:«قرار است مسوولان نهادهای سکتوری دو کشور پیرامون تطبیق و گسترش هرچه بیشتر پروژه‌های زیربنایی، تجارت، ترانسپورت و انتقال انرژی به شمول پروژۀ تپ و تاپی بحث و تبادل نظر کنند.»

آقای تهذیب، این نشست مقام‌های افغانستان و ترکمنستان را در راستای گسترش روابط میان دو کشور، به ویژه در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مهم عنوان کرد.

افغانستان و ترکمنستان دو سال پیش پیمان مشارکت استراتژیک را به منظور گسترش روابط دو کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی امضا کرده بودند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد که در این نشست تفاهم‌نامه‌های همکاری، موافقت‌نامه‌ها و قرارداد پروژه‌های بزرگ ترانسپورتی و سرمایه‌گذاری نیز به امضا خواهد رسید.

با این همه، روئسای جمهور افغانستان و ترکمنستان به تاریخ ۲۵ جدی ۱۳۹۹، سه پروژه‌ی زیربنایی را در بخش‌های خط آهن، انرژی و فایبر نوری آنلاین افتتاح کردند.

خط آهن آقینه – اندخوی به طول ۳۰ کیلومتر، پروژه لین برق ۵۰۰ کیلوولت کرکی- اندخوی تا پلخمری و پروژه وصل فایبر نوری ۲۵۰۰ میگابایتی انترنت شامل این پروژه‌ها است. فایبر نوری از امام‌نظر تا آقینه و سپس سرحد آباد تا تورغندی ادامه می‌یابد.

تاپی از دیگر پروژه‌های بزرگ ترکمنستان و افغانستان است که کار آن در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در ولایت هرات افتتاح شده بود.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.