Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29789
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2021 - 13:46 |

ثبت شکایت گزارش‌گران بدون مرز به دادگاه لاهه برای پی‌گیری جنایات علیه خبرنگاران

ثبت شکایت گزارش‌گران بدون مرز به دادگاه لاهه برای پی‌گیری جنایات علیه خبرنگاران

به‌دنبال ترور خبرنگاران از سوی گروه‌های مسلح، سازمان گزارش‌گران بدون مرز به‌منظور بررسی و تحقیق در مورد جنایات علیه خبرنگاران در افغانستان به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت ثبت کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، این سازمان روز سه‌شنبه(۱۱ جوزا) با ارسال شکایت‌نامه به «فاتو بنسودا» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، خواستار تحقیق و بررسی در خصوص جنایات علیه خبرنگاران در جریان یک سال اخیر شده است.

در شکایت‌نامه‌ی سازمان گزارش‌گران بدون مرز آمار ارایه شده که در یک سال گذشته، ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از سوی افراد مسلح و یا هم گروه‌های تروریستی کشته شده‌اند.

این سازمان با استناد به ماده ۱۵ اساس‌نامه دیوان کیفری بین‌المللی، سندهای کشته‌شدگان را برای تحقیق و بررسی اتهام جنایت جنگی به دادستان این دادگاه ارایه کرده است.

طبق معلومات گزارش‌گران بدون مرز، طی سال گذشته، سه کارمند زن تلویزیون خصوص انعکاس در جلال‌آباد، بسم‌الله عادل ایماق در غور، الیاس داعی خبرنگار بخش رادیو آزادی در هلمند، ملاله میوند خبرنگار تلویزیون انعکاس و راننده‌اش در ننگرهار، رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار تلویزیون الجزیره و خبرگزاری
اسوشتید‌پرس در غزنی و ضمیر امیری و شفیق‌الله ذبیح کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید کشته شده‌‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز گفته که در پهنه‌ی جنگ مسلحانه، وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی و بیش‌تر شدن خشونت علیه جامعه مدنی، این خبرنگاران و همکاران رسانه‌‌ای‌شان به گونه هدف‌مند جان باخته‌اند.

این نهاد افزوده است که دلایل معتبری در دست دارد که نشان می‌دهد، گروه‌های مسلح و در صدر آن‌ها طالبان و برخی گروه‌های وابسته به آن‌ها بیش‌ترین مسوولیت این موج کشتار را بر عهده دارند.

با این حال، اطلاعات نشان می‌دهد که پس از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند؛ از این میان ۱۶ نفر آن‌ها خبرنگاران خارجی بوده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.