Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29766
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2021 - 10:39 |

خشونت‌های افغانستان؛ کشته شدن ۲۸۰ غیرنظامی در یک ماه

خشونت‌های افغانستان؛ کشته شدن ۲۸۰ غیرنظامی در یک ماه

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی خشونت‌های دولت و طالبان طی یک ماه اخیر میلادی، ۲۸۰ غیرنظامی در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و ارتباطات کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز چهارشنبه(۱۲ جوزا) با فرستادن پیام ویدیویی به خبرنگاران آمار داد که در ماه می سال جاری، ۲۸۰ غیرنظامی به‌شمول ۱۰۹ کودک در نقاط مختلف کشور جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

ذبیح‌الله فرهنگ با ارایه‌ی این آمارها افزود:«باور ما این است که این آمار بیشتر است. ۶۳۴ غیرنظامی هم در نتیجه‌ی خشونت‌ها زخم برداشته‌اند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر انتقاد می‌کند که این گروه‌ها قوانین حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند، چون آن‌ها نظامی و غیرنظامی را تفکیک نمی‌توانند.

به گفته‌ی ذبیح‌الله فرهنگ، حکومت افغانستان و گروه طالبان باید مذاکرات را اولویت دهند و توافق روی آتش‌بس دایمی، بازتاب‌دهنده خواست واقعی شهروندان این کشور خواهد بود.

این کمیسیون از سازمان ملل‌متحد و جامعه‌ی جهانی خواست که مسوولیت اخلاقی‌شان را در خصوص حمایت از حقوق بشری شهروندان افغان و ختم منازعه این کشور ادا کنند.

در تازه‌ترین مورد، شام روز سه‌شنبه(۱۱ جوزا) دو ماین جاسازی‌شده در مربوطات حوزه سوم پولیس شهر کابل به‌طور جداگانه منفجر کرد و در نتیجه این دو رویداد، ده غیرنظامی جان باختند.

در همین حال، دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از ثبت تلفات سنگین غیرنظامیان خبر داده و بر ضرورت فوری کاهش خشونت، پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان و تلاش همه‌ی جوانب برای محافظت از غیرنظامیان تاکید کرده است.

یوناما عصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که بسیاری از غیرنظامیان در نتیجۀ درگیری‌های ارتش ملی و طالبان، حملات هوایی اردوی ملی افغانستان و مواد منفجره مخالفان مسلح دولت، قربانی می‌شود.

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است: «یوناما یافته‌های خود را با طرفین در میان می‌گذارد و از آن‌ها می‌خواهد تا همه اقدامات را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهند.»

آژانس خبری صدای پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.