Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 30118
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 16 ژوئن 2021 - 20:53 |

خشک سالی، جنگ و کرونا، افغانستان را به حالت اضطرار تبدیل کرده است

خشک سالی، جنگ و کرونا، افغانستان را به حالت اضطرار تبدیل کرده است

تحقیق تازه‌ی کمیته بین‌المللی نجات نشان می‌دهد که خشک سالی، ناامنی و همه‌گیری ویروس کرونا، مردم افغانستان را در تنگنا قرار داده و این کشور در وضعیت اضطرار کامل قرار گرفته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ناصر رضایی معاون این کمیته، امروز چهارشنبه(۲۶ جوزا) گفته که در تحقیق تازه‌ی کمیته بین‌المللی نجات، ۴۸۴ خانواده در ۱۵ ولسوالی(ولایت‌های هرات، بادغیس، هلمند، پکتیا و خوست) سروی شده است.

معاون کمیته بین‌المللی نجات براساس این تحقیق افزوده که ۷۵ درصدی از پاسخ‌دهندگان از کاهش منابع آب نوشیدنی، افزایش منازعات محلی بر سر منابع آبی و مبتلا شدن کودکان از اثر نبود آب به بیماری‌های مختلف سخن گفته‌اند.

ناصر رضایی در پیوند به خشک‌سالی، گسترش جغرافیای جنگ و موج سوم بیماری کرونا گفته است:«این سه وضعیت، مردم افغانستان را به یک شکلی برده که درحال تبدیل شدن به یک وضعیت اضطرار کامل است.»

به گفته‌ی وی، به‌دلیل فقر و عدم تامین مواد خوراکی اولیه، برخی از خانواده‌ها به‌منظور زنده ماندن، به فروش اموال، کاهش وعده غذایی و ازدواج زیر سن دختران‌شان رو آورده‌اند.

کمیته بین‌المللی نجات همچنان در این تحقیق ابراز نگرانی کرده که خشک سالی منجر به کمبود محصولات زراعتی گردیده و این چالش، مصونیت غذایی بخش بزرگی از شهروندان کشور به ویژه زنان و کودکان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

این کمیته به حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی پیشنهاد می‌کند که مساله مصونیت غذایی شهروندان را جدی گرفته و در لابه‌لای مسایل امنیتی و خشونت‌ها فراموش نشود.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.