Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 29833
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 05 ژوئن 2021 - 17:30 |

شورای امنیت ملی: طالبان از آغاز خروج نیروهای خارجی، ۱۴۵۵ حمله انجام داده است

شورای امنیت ملی: طالبان از آغاز خروج نیروهای خارجی، ۱۴۵۵ حمله انجام داده است

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که جنگ‌جویان طالبان از آغاز خروج نیروهای خارجی از این کشور، تاکنون ۱۴۵۵ حمله را علیه نیروهای امنیتی افغان انجام داده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا روز شنبه(۱۵ جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران افزود که در این حملات، جنگ‌جویان طالبان تلفات زیادی را متقبل شده‌اند.

به گفته‌ی آقای اندر، در بیش از یک ماه گذشته، نظامیان افغان از ۶۳ انفجار طالبان در بخش‌های این کشور جلوگیری کرده‌اند. او گفت که طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح دوحه به جای پیش‌برد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به ادامه جنگ در افغانستان تمرکز کرده‌اند.

رحمت‌الله اندر همچنان تصریح کرد که در این حملات طالبان، بیشتر به غیرنظامیان آسیب رسیده است.

این شورا همچنان آمار داده که تنها در یک هفته‌ی گذشته، ۶۳ غیرنظامی از سوی طالبان در بخش‌های این کشور کشته و ۱۲۶ تن دیگر زخمی شده اند.

آقای اندر تاکید ورزید که این غیرنظامیان در نتیجۀ حملات تهاجمی و انفجار ماین‌های کنار جاده در ۲۷ ولایت این کشور کشته و زخمی شده‌اند که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

با این حال، کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان از افزایش تلفات به غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و گفته است که بیشتر این تلفات ناشی از انفجار ماین بوده است.

شهرزاد اکبر، رییس این کمیسیون در صفحۀ تویترش نگاشته است: اگر طالبان به جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در این کشور متعهداند، باید استفاده از ماین را متوقف کنند.

خانم اکبر بار دیگر بر تامین آتش‌بس در این کشور تاکید کرده و خواستار توقف جنگ در افغانستان شده است. او افزوده که باید دو طرف به جای ادامه‌ی خشونت‌ها، به گفتگوهای صلح ادامه دهند.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان گفته بود که تنها در ماه گذشته‌ی میلادی، ۲۸۰ غیرنظامی، به شمول ۱۰۹ کودک در نقاط مختلف افغانستان در نتیجه رویدادهای ضد امنیت کشته شدند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.