Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 29796
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 04 ژوئن 2021 - 11:13 |

عبدالله: افغانستان به اندازه‌ی گذشته با صلح فاصله دارد

عبدالله: افغانستان به اندازه‌ی گذشته با صلح فاصله دارد

به‌دنبال تشدید خشونت‌ها در افغانستان، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی گفته است، با آن‌که گفت‌وگوهای صلح آغاز شده اما هنوزهم به اندازه گذشته از صلح فاصله دارد و پیشرفت کافی در این راستا صورت نگرفته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای عبدالله روز پنج‌شنبه(۱۲ جوزا) در مراسمی‌که به مناسبت دهمین سال‌گرد شهادت جنرال داوود داوود و شاه‌جهان نوری در کابل برگزار شده بود، افزود:«اکنون نیاز است که مسایل شخصی کنار گذاشته شود و برای بیرون رفت از وضعیت موجود، تدبیر سنجیده شود.»
او تاکید ورزید که نیروهای خارجی درحال بیرون شدن از افغانستان هستند و حالا دولت‌مردان برای بیرون شدن موفقانه از این آزمون، از تاکتیک، تدبیر، مقاومت، مردم‌سالاری و شجاعت استفاده کنند.

از سوی هم، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی خاطرنشان کرد که خروج نیروهای خارجی از این کشور ممکن است روی وضعیت تاثیر بگذارد اما شرایط کنونی در مقایسه با خروج نیروهای شوروی از افغانستان متفاوت است.

به گفته‌ی عبدالله، در زمان خروج نیروهای شوروی در اواخر دهه هشتاد میلادی، نه تنها مشکلات داخلی وجود داشت، بلکه افغانستان در سطح بین‌المللی کاملا منزوی بود.«درحال حاضر جامعه بین‌المللی با افغانستان در تماس است و از این کشور حمایت می‌کند.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی هیأت مذاکره‌کننده صلح افغانستان برای از سر گیری گفتگوهای صلح به قطر سفر کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز چهارشنبه(۱۲ جوزا) اعلام کرد که حدود ۳۰ تا ۴۴ درصد از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است.

این نهاد اعلام کرده که از زمان تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، وزارت دفاع این کشور توسط ۳۰۰ فروند طیاره سی ۱۷، محموله نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرده است.

پیش از این، دست کم شش پایگاه نیروهای خارجی در ولایت‌های قندهار، هلمند، بلخ، کابل و شماری از ولایت‌های دیگر به نظامیان افغان سپرده شده است.

افزون براین، حدود یک هفته قبل بنون سوان، نماینده پیشین سازمان ملل در امور افغانستان و پاکستان گفته بود که حامیان دولت افغانستان با ترک این کشور، دولت محمد اشرف غنی را به حال خودش رها خواهند کرد و دولت کنونی با مشکلات مشابه دولت نجیب‌الله در دهه نود میلادی روبرو خواهد شد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.