Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 29802
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 04 ژوئن 2021 - 11:38 |

نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین؛ آتش‌بس فوری در افغانستان برقرار شود

نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین؛ آتش‌بس فوری در افغانستان برقرار شود

چهارمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان روز پنج‌شنبه(۱۳ جوزا) به صورت مجازی برگزار شد و در این نشست، روی مذاکرات معنادار نمایندگان دولت و طالبان و برقراری آتش‌بس فوری تاکید گردید.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سه جانب یک اعلامیه مشترک را در مورد تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان، منطقه، مبارزه مشترک با تروریسم، مقابله با ویروس همه‌‌گیر کرونا و تقویت بیش‌تر همکاری‌ها به هدف اتصال منطقه‌ای صادر کردند.

بر اساس خبرنامه وزارت خارجه، حنیف اتمر وزیر خارجه کشور، وانگ‌یی وزیر خارجه چین و شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در این نشست بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز جنگ به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کرده‌اند.

سه طرف هم‌چنان خواستار برقراری آتش‌بس فوری و همه‌جانبه، آغاز مذاکرات معنادار و تأمین صلح پایدار در افغانستان و منطقه شده‌اند.

قریشی در این نشست گفته است که کشورش به تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی که منجر به اتصال منطقه‌ای، راه‌اندازی پروژه‌های خط آهن و ایجاد شاهراه‌ها شود، متعهد است.

وزیر خارجه پاکستان اذعان کرده که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و اسلام‌آباد از توسل به مذاکره و استفاده از راهکارهای سیاسی برای حل این بحران حمایت می‌کند.

وزارت خارجه می‌گوید که سه طرف بر رعایت قطع‌نامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرده است که از احیای امارت طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کند.

طبق اعلام وزارت خارجه، اتمر، وانگ‌یی و قریشی بر مبارزه مشترک علیه تروریسم، جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی و ویروس همه‌گیر کرونا تأکید کرده‌اند. سه طرف نقش سازمان ملل و سازمان همکاری‌های شانگهای را برای رفع چالش‌های مشترک و تأمین صلح و رفاه در منطقه مهم خوانده‌اند.

در این نشست توافق شده است که با استفاده از گفت‌وگوهای مداوم در سطح نماینده‌گان ویژه سه کشور راه‌های گسترش و توسعه هرچه بیش‌تر همکاری‌ها سازنده در زمینه‌های مختلف جست‌وجو شود.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.