Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 31022
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 17 جولای 2021 - 12:57 |

خلیل‌زاد خواستار برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان شد

خلیل‌زاد خواستار برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان شد

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که در روزهای عید سعید قربان، آتش‌بس میان گروه طالبان و حکومت افغانستان برقرار شود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای خلیل‌زاد این اظهارات را روز جمعه(۲۶ سرطان) در حاشیه کنفرانس منطقه‌یی آسیای مرکزی و جنوبی در مصاحبه‌ی اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس بیان کرد.

آقای خلیلزاد افزود: تعبیر طالبان از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان این است که توافق سیاسی باید پیش از برقراری آتش‌بس باشد و هردو همزمان اعلام شود.

اما زلمی خلیل‌زاد تصریح نمود:« پتا جایی‌که به آتش‌بس موقت ، یعنی کاهش خشونت یا کاهش دوامدار جنگ مربوط می‌شود، ممکن این باشد که شما می‌دانید، در چند روز آینده عید قربان است. امیدوارم که در این روزها آتش‌بس اعلام شود.»

با برقراری آتش‌بس در روزهای عید، فرستاده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان انتظار دارد که پیرامون کاهش خشونت‌ها میان طرف‌های جنگ توافق صورت گیرد.

آقای خلیل‌زاد به تکرار گفت که طالبان از راه جنگ نمی‌تواند که به پیروزی برسند.

او هشدار داد که اگر طالبان با حکومت افغانستان به یک توافق صلح نرسند، در آن صورت ایالات متحده دولت را به رهبری طالبان به رسمیت نمی‌شناسد که از راه نظامی به قدرت برسد.

زلمی خلیلزاد همچنان به تصرف مناطق بیشتر در افغانستان توسط طالبان اشاره کرد. او ادامه در این مصاحبه ادامه داد: این انتظار را نداشت که طالبان مناطق محاصره شده را تصرف کنند.

گروه طالبان در سه ماه پسین، حدود ۱۰۰ ولسوالی را در ولایت‌های مختلف افغانستان تصرف کردند؛ اما حکومت افغانستان در جریان این حملات تهاجمی، عملیات بازپس‌گیری ولسوالی‌های سقوط‌شده را آغاز کردند.
در دو هفته‌ی اخیر، نیروهای امنیتی حدود ۳۰ ولسوالی را از کنترل طالبان آزاد کردند و در آخرین مورد، صبح امروز شنبه، ولسوالی‌های شیخ‌علی و پارسا در ولایت پروان از طالبان پس گرفته شدند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.