Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 31170
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 29 جولای 2021 - 10:53 |

هفتم اسد روز ملی پرچم کشور

هفتم اسد روز ملی پرچم کشور

هفتم اسد روز ملی پرچم افغانستان نام گذاری شده است. در این روز پرچم افغانستان در سراسر کشور به اهتزار در می‌آید. پرچم افغانستان در یک قرن اخیر همواره دستخوش تغییر بوده است. هر حکومت و گروه سیاسی که به قدرت رسیده نظر به طرز دید و برداشت‌های سیاسی و فکر خود پرچم این کشور را تغییر داده است.

پرچم فعلی کشور دارای سه رنگ سرخ، سبز وسیاه بصورت عمودی نشان محراب ومنبر و خوشه گندم در آن جا داده شده است. به باور محققین وتاریخ نگارن هر رنگ آن بخش از تاریخ ودوره‌ی را بیان می کند.این پرچم برای اولین بار در سال ۱۳۰۷ در لوی جرگه حکومت امان الله خان تصویب شد. که بعد از آن تغیرات زیادی آمد اما در سال ۱۳۸۲ با روی کار آمدن حکومت وموقت به ریاست حامد کرزی با کمی تغیرات درج قانون اساسی کشور گردید.

در زمان حکومت امان الله خان نشان پرچم دایره گندم که بین آن کوه ها وبر فراز کوه‌ها خورشید در حال طلوع وبالای آن نام الله ومحمد نیز نوشته شده بود.

با به قدرت رسیدن حبیب‌الله کلکانی در سال ۱۹۲۹ یکبار پرچم از سه رنگ به رنگ سرخ تبدیل شد.

اما بعضی مورخان می گویند که آقای کلکانی دوباره پرچم سه رنگ را برافراشت.

بعد از به قدرت رسیدن نادرشاه، دوباره پرچم سه رنگ دوره امان الله خان با کمی تغیرات که نشان گندم تبدیل به محراب ومنبر شد تغیر کرد.

در دوران چهل ساله حکومت ظاهر شاه (۱۳۱۲ – ۱۳۵۲ ) نیز این پرچم تغییر نکرد.

بعد از کودتای سردار محمد داوود در سال ۱۳۵۲ و ایجاد حکومت جمهوری شکل چینش رنگها از عمودی به افقی تبدیل شد. ودر نشان پرچم که دایره گندم ومحراب ومنبر طراحی شده بود همچنان عقاب روی آن اضافه گردیده بود.

بعد از کودتای هفتم ثور سال ۱۳۵۷ خورشیدی و به قدرت رسیدن نیروهای چپگرا در این کشور پرچم سه رنگ افغانستان به رنگ سرخ تبدیل شد. نشان این پرچم نیز در میان دایره خوشه گندم کلمه خلق در آن اضافه شده بود.

باپیروزی مجاهدین وروی کار آمدن دولت به رهبری برهان الدین ربانی در سال ۱۳۷۱، رنگ‌های سیا وسبزبجای خود باقی ماند اما رنگ سرخ تبدیل به سفید گردید.

پس ازسقوط دولت برهان الدین ربانی و به قدرت رسیدن طالبان در سال ۱۳۷۵ خورشیدی، پرچم این کشور به رنگ سفید تغییر کرد که در لا اله الا الله محمد رسول الله نوشته شده بود.

بعد از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ و ایجاد حکومت موقت به رهبری حامد کرزی ، پرچم سه رنگ دوره شاهی دوباره احیا شد. این پرچم به رنگ سیاه، سرخ و سبز بود و نشان آن خوشه‌های گندم، محراب و منبر بود.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.