Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 30744
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 08 جولای 2021 - 11:00 |

کشورهای آسیای مرکزی: اشتباه گذشته نباید بار دیگر در افغانستان تکرار شود

کشورهای آسیای مرکزی: اشتباه گذشته نباید بار دیگر در افغانستان تکرار شود

وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی می‌گویند که طالبان هرچه عاجل به میزمذاکره برگردد و مذاکرات معنادار صلح را با جانب حکومت افغانستان از سر بگیرند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، روز چهارشنبه(۱۶ سرطان) وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی، افغانستان و نمایندگان سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان به‌منظور جلوگیری از بحران این کشور نشستی را به میزبان وزیر خارجه‌ی افغانستان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار کردند.

وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی در این نشست، به ضرورت تامین عاجل صلح و تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی که منجر به اتصال کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی از طریق افغانستان می‌شود، تاکید ورزیدند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفته است که وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی ابراز امیدواری کردند که طالبان هرچه عاجل به میزمذاکره برگشته و مذاکرات معنادار صلح را از سر گیرند.

در خبرنامه وزارت خارجه آمده است:«وزرای خارجه خاطرنشان نمودند که اشتباه گذشتهٔ (رهاکردن افغانستان به حال خودش) نباید تکرار شود. بادرنظرداشت عواقب وخیم بشری ناشی از تشدید جنگ، وزرای خارجه و نمایندگان ملل متحد ضمن تقبیح سطح بلند خشونت‌ها از روند صلح افغانستان حمایت خویش را اعلام نموده بر ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه خویش با مردم و دولت افغانستان به وزیر امور خارجه کشور اطمینان دادند.»

در این نشست، وزیرامور خارجه اوزبیکستان افزوده که صلح پایدار در افغانستان، تضمین ثبات و رفاه برای تمام آسیای مرکزی است.

او گفت که کشورش حاضر است تا به‌منظور تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی، اتصال منطقه‌یی و ترانسپورتی از هر کوشش منطقه‌یی و بین‌المللی برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک همه‌جانبه کند.

براساس خبرنامه‌ی وزارت خارجه، وزرای خارجه تاجیکستان، قزاقستان و قرغیزستان از آمادگی همه‌جانبه‌ی شان برای حمایت از روند صلحل افغانستان آمادگی‌شان را اعلام کردند و نیز تاکید کردند که باید سازمان ملل‌متحد در پروسه موفقیت گفتگوهای صلح، نقش اساسی را ایفا نماید.

هم‌زمان با تشدید خشونت‌ها در نقاط مختلف افغانستان، تلاش‌های کشورهای منطقه برای بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان نیز بیشتر شده است.

روز گذشته، وزارت خارجه‌ی ایران میزبان نشست هیات حکومت افغانستان و گروه طالبان بود و در این نشست، بر ضرورت کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس گفت‌وگو شده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.