Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 30956
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 15 جولای 2021 - 8:25 |

اتمر در تاجیکستان: کشورهای عضو سازمان شانگهای برای افغانستان کمک‌های فوری امنیتی فراهم کنند

اتمر در تاجیکستان: کشورهای عضو سازمان شانگهای برای افغانستان کمک‌های فوری امنیتی فراهم کنند

چهارمین نشست گروه تماس افغانستان – سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه(۲۳ سرطان) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری صدای امیر، در این نشست روی عضویت افغانستان در سازمان شانگهای، نقشه‌ی راه همکاری‌های سازمان شانگهای با افغانستان در سه محور امنیتی، اقتصادی و فرهنگی- بشردوستانه، اوضاع افغانستان و تاثیرات آن بالای ثبات و توسعه‌ی منطقه بحث شده است.

طبق اعلامیه‌ی وزارت خارجه، محمدحنیف اتمر در این نشست موجودیت گروه‌های تروریستی در کنار طالبان را تهدید بزرگ در منطقه عنوان کرده و بر تامین صلح پایدار تاکید کرده است.

آقای اتمر سه خواست عمده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان از کشورهای عضو سازمان شانگهای را مطرح کرده است.

اتمر گفته است که در گام نخست ضرورت است تا همه کشورها اجماع و توافق‌شان را در راستای ختم خونریزی، دریافت راه‌حل سیاسی و تامین صلح در افغانستان حفظ کنند.

وزیر خارجه‌ی کشور همچنین گفته است که در گام دوم از طالبان خواسته شود تا مفاد موافقت‌نامه‌ی دوحه، قطع‌نامه‌ی ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعلامیه‌ی نشست ترویکای گسترده مسکو را عملی کنند.

در گام سوم به ‌گفته‌ی اتمر، نیاز است تا کشورهای عضو سازمان شانگهای به‌منظور فایق آمدن بر تهدید مشترک تروریسم، کمک‌های فوری امنیتی را به افغانستان فراهم کنند.

در همین حال، در خبرنامه‌ی وزارت خارجه آمده است که وزیران خارجه‌ی هشت کشور عضو سازمان شانگهای از افزایش خشونت‌ها توسط طالبان در تبانی با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنان بر حل معضل افغانستان از راه سیاسی، برداشتن گام‌های عملی برای همکاری با افغانستان، جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به پناه‌گاه امن تروریستان و فراهم‌سازی همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه با افغانستان تأکید کرده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.