Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 31108
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 27 جولای 2021 - 9:40 |

اوضاع در کریمیا از چشم‌دید یک سیاستمدار اروپایی

اوضاع در کریمیا از چشم‌دید یک سیاستمدار اروپایی

 هِندریک ویبر (Hendrik Weber) – وکیل شورای ولایتی در ناروی، رهبری یک سازمان اجتماعی تحت نام “دپلوماسی مردمی – ناروی” را بعهده دارد. هِندریک ویبر یکی از آن سیاسیون اروپایی می‌باشد که اوضاع واقعی در کریمیا پس از پیوستن این شبه جزیره به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد علاقه او می‌باشد. وی بارها از کریمیا بازدید کرده است. خاطرات پیرامون این سفرها، اساس کتاب هِندریک ویبر تحت عنوان “کریمیای ما” را تشکیل می‌دهند که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی بزبان آلمانی اقبال چاپ یافته است.

هِندریک ویبر در کتاب خود خاطر نشان می‌سازد که دوری جستن کریمیا و همچنان ولایت‌های جنوب شرقی اوکرائین از کیف رسمی توسط یک کودتای ضد قانونی به اصطلاح “میدان” اساسی تحریک گردید که در سال ۲۰۱۴ میلادی بوقوع پیوسته بود. تغییر غیرقانونی حکومت مورد حمایت غرب گرفت و شعارهای نازی ملی گراهای اوکرائین که خواستار ممنوعیت زبان روسی بودند، اساس آیدیولوژیکی این کودتا را تشکیل می‌دادند. بیشتر از نیم باشندگان اوکرائین امروز نیز بزبان روسی صحبت می‌کنند. افزون بر این، ملی گراهای اوکرائین اعضای سازمان‌های نازی زمان جنگ دوم جهانی را قهرمانان می‌خوانند. اکثریت مطلق باشندگان کشور که نیاکان شان در برابر هتلر رزمیده اند، نتوانستند در برابر این موضوع گردن بنهند. بويژه همین موضوع، طوریکه وکیل نارویژی تأکید می‌کند، باشندگان کریمیا و جنوب شرق اوکرائین را از کودتا در کیف دور کردند.

باشندگان کریمیا که خواهان حفظ حقوق شان برای صحبت کردن بزبان روسی بعنوان زبان مادری خود می‌باشند و از سوی دیگر، علاقمند احترام کردن نه به جنایت کاران فاشیستی (که به یکبارگی برای کیف به قهرمانان تبدیل گردیده اند)، بلکه به نیاکان خود بودند که در برابر نازیسم مبارزه کرده اند و همچنان باشندگان این شبه جزیره بر علیه ارزش‌های دست به کار شدند که از طرف حکومت جدید طرفدار غرب بر آنها تحمیل می‌شوند. مردم محل دموکراتیک‌ترین شیوه را برای تعیین آینده خود، یعنی رأی گیری سراسری را انتخاب کردند. باشندگان کریمیا در ۱۶ ماه مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی ریفراندمی را براه انداختند که ٪۷،۹۶ مردم بطرفدرای از پیوستن شبه جزیره به روسیه ابراز نظر نمودند.

هِندریک ویبر واکنش غرب نسبت به این رویداد را در کتاب خود چنین تعریف کرده است:”غرب و ایالات متحده امریکا، روسیه را در الحاق کریمیا مقصر می‌دانند، و از همان لحظه، در جریان چندین ماه صفحات اول روزنامه‌ها با عکس‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آراسته گردیده بودند. عناوین روزنامه‌ها از یک خصلت شوم برخوردار بودند، ضمن تأیید اینکه پوتین به دیکتاتوری تبدیل گردیده است که می‌خواست امپراطوری جدید روسیه را ایجاد نماید. رسانه‌های تبلیغاتی غربی ما … بسیاری ها را وا داشتن تا با تهاجم، ترس واقعی از روس ها را احساس کنند”.

هِندریک ویبر به تبلیغات غرب باور نکرد و تصمیم گرفت خود رهسپار کریمیا شود و از نزدیک به ارزیابی اوضاع در این شبه جزیره بپردازد. به گفته این سیاستمدار نارویژی، در اروپا عملاً هیچ چیزی در مورد اوضاع واقعی در شبه جزیره نمی‌دانند. از آن چیزی که وکیل نارویژی مشاهده کرده است، او به این یگانه نتیجه ممکن دست یافته است: کریمیا خطرناک نیست و یک قلمرو تحت اشغال نمی‌باشد. این سیاستمدار اروپایی بر این موضوع در کتاب خود اشاره کرده است:”ما باید قناعت وزیر امور خارجه خود را فراهم کنیم که اوضاع اصلاً چنین نیست، طوری که آنها آن را می‌بینند، چه رسد به برگشت کریمیا به ترکیب اوکرائین. پس آنوقت با کریمیایی ها و با مردمان عادی که برگشت را نمی‌خواهند، چه باید کرد؟ برای ما مطلقاً واضح است که این تمثیل اراده مردم و آرزوی شان برای آنطور زندگی کردن بود، به نحوی که اکنون در ترکیب فدراسیون روسیه زندگی می‌کنند”.

نویسنده: هِندریک ویبر- وکیل شورای ولایتی در ناروی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.