Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 31025
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 17 جولای 2021 - 14:36 |

عبدالله:«بازنده‌ی اصلی جنگ کنونی مردم افغانستان می‌باشند»

عبدالله:«بازنده‌ی اصلی جنگ کنونی مردم افغانستان می‌باشند»

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در نشست مشترک با طالبان گفته که مردم افغانستان قربانی خشونت‌های کنونی هستند؛ فرقی نمی‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان به گزینه زور متوسل می‌شود و یا تحریک طالبان برای تلاش به پیروزی از طریق خشونت و جنگ نماید، بازنده‌ی اصلی جنگ کنونی، مردم افغانستان می‌باشند.

به گزارش اژانس خبری صدای پامیر، آقای عبدالله این سخنان را ظهر امروز شنبه(۲۶ سرطان) در نشست مشترک جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، بیان کرد.

آقای عبدالله در آغاز سخنانش خاطرنشان ساخت که قبل از آمدنش به دوحه با تمام بزرگان سیاسی و رهبری حکومت مشوره‌های همه‌جانبه صورت گرفت و پیام همه‌گان یکی است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آینده‌ی مشترک برای مردم افغانستان متمرکز گردد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت:«می‌خواهم به وضاحت بگویم که حضور شماری از بزرگان سیاسی افغانستان در اینجا به شمول اعضای هیأت مذاکره کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان که از همه اقوام و گروه‌های اجتماعی نماینده‌گی می‌کنند، پیام‌آور عزم راسخ ما برای تأمین وحدت، مشارکت ملی معنی‌دار جهت نجات کشور از بحران فعلی در حمایت از صلح عادلانه و پایدار می‌باشد.»

به گفته‌ی آقای عبدالله، در حالی که از حمایت همه کشورها، نهادهای بین‌المللی و به‌ویژه سازمان ملل‌متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی، علمای مطرح جهان اسلام و پارلمان کشورهای مختلف جهان از رسیدن به راه حل صلح‌آمیز و تلاش‌های آن‌ها قدردانی می‌کند.

او در ادامه تاکید ورزید که مردم افغانستان خواهان ادامه‌ی حمایت‌های جهانی از پروسه صلح در کشور می‌باشند، همه‌گان از تسهیل و میانجی‌گری قطر به همکاری سازمان ملل‌متحد استقبال صورت گرفت و آن برای پیشرفت مذاکرات مفید دانسته شد.

او با بیان این مطلب گفت که باور به راه حل نظامیی و یا تاکید به پیروزی از راه زور و خشونت به‌جای نمی‌رسد، فقط سبب ادامه‌ی جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌گردد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی با بیان این واقعیت گفت که مردم افغانستان به کمک جامعه جهانی در سال‌های پسین، دست‌آوردهای زیادی مثل حقوق رای در تعیین زعیم ملی و سرنوشت سیاسی، حقوق و آزادی‌های زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان، حقوق قربانیان جنگ و سایر پیشرفت‌ها داشته‌اند.«اما باید تفاوت نظریات ما در معرض اراده و قضاوت جمعی مردم قرار گیرد. ما باید از تحمیل برداشت و نظریات خود به گونه‌ی غیرصلح‌آمیز خودداری کنیم.»

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.