Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 30570
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 جولای 2021 - 9:30 |

عبدالله به رهبران سیاسی: جنگ به دروازه شهرها رسیده و بی‌تفاوت نباشیم

عبدالله به رهبران سیاسی: جنگ به دروازه شهرها رسیده و بی‌تفاوت نباشیم

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که در شرایط کنونی، بقاء و سلامت نظام جمهوریت به وحدت و یک‌پارچگی کشور مطرح است و نباید در برابر وضعیت جنگی خاموشی و یا هم بی‌تفاوتی اختیار کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، عصر روز چهارشنبه(۹ سرطان) ششمین نشست اعضای رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد و در این نشست، تشدید خشونت‌ها از سوی طالبان محکوم گردید.

عبدالله عبدالله رییس این شورا گفته است:«امروز مساله‌ی بقاء، سلامت، وحدت و یک‌پارچگی کشور مطرح است. باید اولویت خود را واضح سازیم. هیچ کسی طرف‌دار ادامه و تشدید جنگ نیست؛ اما در برابر این وضعیت نمی‌شود خاموش ماند.»

به گفته‌ی رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، هیات مذاکره‌کننده دولت در دوحه حضور دارد و اراده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان برای دست‌یابی به صلح پابرجاست؛ اما متاسفانه طالبان در گذشته وقت‌کشی کردند و حالا نیز به‌جای مذاکره، به تشدید جنگ پرداخته‌اند.

عبدالله به وضوح بیان کرد:«اگر تعبیر شود که در شورای صلح هستیم و در مورد جنگ بی‌تفاوت بمانیم، این یک تصویر خیالی است. مردم ما مال و جان شان را از دست می‌دهند. واضح است که قلباً صلح می‌خواهیم و راه بهتر از صلح وجود ندارد. اما صلح‌خواهی یک جانبه به تنهایی کافی نیست.»

او با بیان این‌که مصالحه تعامل دو طرفه است، خاطرنشان ساخت که طرف مقابل نیز باید اراده‌ی واوقعی‌شان را برای صلح نشان دهند؛ جنگ به دروازه‌ی شهرها رسیده، مدت باید این واقعیت درک شود و در برابر آن بی‌تفاوتی صورت نگیرد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی همچنان تصریح کرد که هرچند در نظام جمهوری ممکن اختلاف‌هایی وجود داشته باشد؛ اما وقتی بحث بقای کشور مطرح باشد، همه‌گان متحد هستند.«آرزو داریم بزرگان حاضر در این نشست نیز این موضوع را جدی بگیرند تا بتوانیم با حمایت از نیروهای امنیتی و نظام جمهوری، بقای کشور را تضمین کنیم.»

عبدالله عبدالله همچنان در بخشی از سخنانش واضح ساخت که گروه طالبان با خروج نیروهای خارجی فکر نکنند که از راه زور حاکم این کشور شوند و هیچ کسی این اجازه را نمی‌دهد؛ اما متاسفانه بی‌تردید که جنگ دوام‌دار خواهد شد.

ششمین نشست اعضای رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی درحالی برگزار می‌شود که با تکمیل روند خروج نیروهای خارجی، گروه طالبان، جنگ و خشونت‌ها را در پشت دروازه شهرها رسانده‌اند.

غزنی، فاریاب، جوزجان و بلخ از جمله‌هایی هستند که جنگ‌جویان طالبان تا دروازه این شهرها رسیده بودند؛ اما با تشدید عملیات نیروهای امنیتی، جنگ‌جویان این گروه به عقب رانده شدند.

آژانس خبری صدای پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.