Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 30852
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 12 جولای 2021 - 0:11 |

نگرانی‌ها از قاچاق زعفران؛ وزارت زراعت: زعفران افغانستان به ۳۱ کشور جهان صادر می‌شود

نگرانی‌ها از قاچاق زعفران؛ وزارت زراعت: زعفران افغانستان به ۳۱ کشور جهان صادر می‌شود

مقام‌های وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که زعفران برخی از کشورهای همسایه به‌نام زعفران افغانستان خرید و فروش می‌شود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، شیرشاه امیری معین وزارت زراعت، این اظهارات را روز یک‌شنبه(۲۰ سرطان) در نشست مشورتی‌که روی غنی‌سازی طرزالعمل تخنیکی تضمین کیفیت زعفران صادراتی برگزار شده بود، بیان کرد.

به گفته‌ی معین وزارت زراعت، براساس حکم رییس‌جمهور، باید جلو قاچاق زعفران برخی از کشورهای همسایه به داخل کشور گرفته شود، اما برخی از ادارات در این زمینه همکاری نمی‌کنند. او همچنان ادامه داد که عدم همکاری برخی ادارات، باعث نگرانی وزارت زراعت شده است.

معین وزارت زراعت اما نامی از این ادارات نمی‌برد.

او به وضوح بیان کرد:«زعفران یکی از کشورهای همسایه به‌نام افغانستان صادر می‌شود که جایگاه زعفران کشور را صدمه می‌زند.

او گفت که سال گذشته ۲۱ تُن تولید وجود داشت اما صادرات بیشتر از تولیدات بود و این نشان می‌دهد که زعفران یکی از کشورهای همسایه وارد کشور شده است.«این کار جایگاه زعفران افغانستان را که از کیفیت، ذایقه و طعم بهتری برخوردار است، پایین می‌آورد.»

شیرشاه امیری هم‌چنان خاطرنشان ساخت که اشباع بازار بالای قیمت‌ها در بازار تاثیر منفی دارد. او تأکید کرد که به منظور جلوگیری از تاثیرات منفی بر قیمت زعفران، باید روی تعرفه گمرکی کار شود.

با این حال، طبق اظهارات معین وزارت زراعت، پنج سال پیش ساحه کشت زعفران به یک هزار هکتار زمین می‌رسید؛ اما حالا به بیش از هشت هزار هکتار رسیده است.«ظرفیت بالقوه در این بخش داریم، مشتری در داخل و خارج داریم. صادرات زعفران چند سال پیش به چند کشور محدود بود اما حالا به ۳۱ کشور
رسیده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.