Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 30971
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 15 جولای 2021 - 11:20 |

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران: امریکا طرف‌دار جنگ داخلی است، نه مذاکره بین‌الافغانی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران: امریکا طرف‌دار جنگ داخلی است، نه مذاکره بین‌الافغانی

سیدرسول موسوی مدیر کل غرب آسیای وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که دسیسه امریکا این است تا به‌جای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، جنگ بین‌الافغانی به راه‌اندازد که این امر برای همسایگان افغانستان خطرناک بوده و منطقه را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مدیر کل غرب آسیای وزارت امور خارجه‌ی جمهوری ایران، این اظهارات را در یک نشست تخصصی«تحولات اخیر در افغانستان» که روز چهارشنبه(۲۳ سرطان) برگزار شده بود، بیان کرد.

او گفت:«فکر می‌کنم باید ببینیم که در شرایط کنونی چه سناریوهایی را برای افغانستان باید در نظر بگیریم و این سناریوها محتمل را چگونه پیش ببریم.»
مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه همچنان اظهار کرد: سناریوهایی را باید در نظر گرفت که در راستای منافع دو کشور ایران و افغانستان باشد.

او همچنان به صراحت افزود:«من در هر جلسه ای شرکت می کنم بعضی اطلاعات خاص گفته می شود. موضوعی که می‌خواهم بگویم نیز می‌تواند هم برای ما و هم برای افغانستان مهم باشد. یکی از کارهای ما در وزارت خارجه تهیه گزارش برای مقامات و سطوح عالی نظام است، در یکی از گزارش هایی که تهیه شده و خدمت رهبری ارسال کردیم ایشان مطالبی را مرقوم فرمودند و یکی از آن مطالب این بود که در تصمیمات منافع دو کشور در نظر گرفته شود و در راستای منافع دو کشور حرکت کنیم.»

به گفته‌ی این دیپلمات ایرانی، وقتی رهبر ایران به منافع ملی فقط یک کشور اشاره نکرده و منافع دو کشور را مورد توجه قرار می‌دهد، خوشحال‌کننده است و این مسایل جز اسناد محرمانه است که این خیلی مهم بود که دریافته شود منافع دو کشور باید در نظر گرفته شود.

سیدرسول موسوی همچنان با اشاره به نشست اخیر تهران پیرامون مسایل صلح افغانستان گفت:«نشست تهران اینگونه نبود که ما اتفاقی و به‌دنباله روی از سایر نشست‌ها در دوحه، استانبول و دیگران بخواهیم طرحی داشته باشیم. طرحی که تهران ارائه کرده بود پنج سال پیش مطرح شد. حنیف اتمر که در حال حاضر وزیر دولت افغانستان است در آن زمان مشاور امنیت ملی بود و در سفری که به تهران داشت با آقای شمخانی ملاقات کرده و به این جمع‌بندی رسیده بودند که ایران بین دولت و طالبان این موضوعات را مطرح کند. در واقع از ایران خواسته شده بود که در این مسئله نقش داشته باشد.»

او تاکید ورزید که بعد از مدتی صحبت‌هایی با طالبان صورت گرفت و آن‌ها راضی شدند که با دولت افغانستان بنشینند و صحبت کنند؛ البته طالبان خواسته‌های حداقلی را مطرح کرد و این خواسته‌ها در جریان سفری‌که آقای شمخانی(مشاور امنیت ملی ایران) سه سال پیش به کابل داشتند، مورد بررسی قرار گرفت و آمادگی طالبان برای مذاکره با دولت مطرح شد.

سیدرسول موسوی در ادامه افزود:«بعد از آن دولت افغانستان تشکر کرد و گفت که اطلاع خواهد داد اما هیچ وقت این کار را نکرد و می‌دانیم که آمریکایی‌ها مانع شدند. در حالی‌که اگر سال ۹۷ آمریکایی‌ها مانع نمی‌شدند، موضوعات شکل دیگری به خود می‌گرفت.»

این در حالی است که هفته‌ی گذشته تهران میزبان هیات حکومت افغانستان و گروه طالبان بود و در نشستی، پیرامون مسایل صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کنند.

در جریان این نشست، هیات‌های دو طرف با حضور وزیرخارجه‌ی ایران، قطع‌نامه‌ی صادر کرده و تاکید کردند که جنگ راه حل نیست و باید راه‌های سیاسی جست‌وجو شود.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.