Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 31344
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 04 آگوست 2021 - 14:43 |

جنگ در سه ماه نزدیک یک میلیون نفر را بی جا کرده است

جنگ در سه ماه نزدیک یک میلیون نفر را بی جا کرده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر فغانستان اعلام کرده است که در سه ماه نخست سال روان ۹۵۰ هزار تن به دلیل جنگ و افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، بنفشه یعقوبی، کمیشنر بخش نظارت و بررسی کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز چهارشنبه (۱۴۰۰/۵/۱۳) در یک نشست خبری گفت که در پی افزایش جنگ و خشونت‌ها در کشور ۱۵۸ هزار و ۳۹۲ خانواده بی‌جا شده‌اند. به گفته او، شمار بی‌جاشده‌گان به ۹۵۰ هزار تن می‌رسد.

طبق اعلام یعقوبی، طی یک ماه (از ۱۷ جوزا تا ۱۷ سرطان) ۳۲ هزار و ۲۸۴ خانواده در ۲۵ ولایت کشور به علت جنگ آواره شده‌اند. بر بنیاد آمارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر، رقم بی‌جاشده‌گان در سال جاری در مقایسه با سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۷۴.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بنفشه یعقوبی گفت که در یک ماه گذشته، بیش‌ترین بی‌جا شده را با تعداد دو هزار و ۲۹۰ خانواده، ننگرهار و کم‌ترین رقم بی‌جاشده را با تعداد ۱۰۰ خانواده ولایت ارزگان دارد.

در همین حال، از میان دوهزار و ۹۰۳ پرسش‌نامه توزیع شده میان بی‌جاشده‌گان، ۶۸.۱ درصد از کسانی که پاسخ داده‌اند به سبب جنگ و خشونت‌های مسلحانه طالبان و ۵.۲ درصد شان به دلیل فقر و گرسنه‌گی در ساحات جنگی بی‌جا شده‌اند.

طبق معلومات این کمیسیون، در میان بی‌جاشده‌گان تنها دو درصد به دلیل حوادث طبیعی آواره شده‌اند.
یعقوبی تصریح کرده است که ۹.۵ درصد از کسانی که به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده‌اند، بیش از پنج سال است که در آواره‌گی به سر می‌برند و ۳۴.۳ درصد این آواره‌گان خانه‌های‌شان را به گونه کامل از دست داده‌اند.

از سویی هم، طبق آمار بخش نظارت کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۱۳.۹ درصد از حاصلات زراعتی در کشور به دلیل جنگ‌ها ضایع شده است، به باور این کمیسیون چالش بزرگ برای همه مردم است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر عمده‌ترین دلیل این آواره‌گی را افزایش جنگ و ناامنی از سوی گروه‌های مخالف دولت به ویژه طالبان دانسته است. دو هزار و ۴۷۵ تن از میان نزدیک به سه هزار نفری که پرسش‌نامه دریافت کرده‌اند از سوی طالبان آسیب دیده‌اند که این رقم به ۸۳.۳ درصد می‌رسد.

بنا به اعلان این نهاد ۹.۴ درصد از آسیب‌هایی که بی‌جاشده‌گان متحمل شده‌اند از طرف نیروهای امنیتی انجام شده است.

بررسی‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که ۸۹.۹ درصد از این بی‌جاشده‌ها دارای سرپناه هستند که هزینه بودوباش آن‌ها توسط خودشان پرداخت می‌شود. تنها ۴.۷ درصد از این بی‌جاشده‌گان در کمپ‌های مربوط به دولت به سر می‌برند.

با این حال، یعقوبی گفته است که ۷۷.۶ درصد از این بی‌جاشده‌گان از امنیت و آزادی خود در محلی که اسکان داده شده‌، ناراض‌اند.

از سویی دیگر، ۵۲.۲ درصد از کودکان و جوانان بی‌جا شده به دلیل جنگ و فقر از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند.

با این وجود، کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر جنگ در کشور خواست که با تن دادن به آتش‌بس، دامنه یکی از عوامل عمده آواره‌گی را برچینند.

در ادامه این گزار کمیسیون مستقل حقوق بشر از وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث و وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان نیز خواسته است که برای کمک رسانی و اسکان موقت بی‌جاشده‌گان داخلی تلاش بیش‌تر، مفیدتر و مستند انجام دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنان از نهادهای بین‌‌المللی کمک‌رسان به ویژه نهاد سره میاشت خواسته است تا کمک‌های‌شان را منسجم کنند و در مناطقی که دولت توانایی کمک رسانی را ندارد، دست به کار شود.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.