Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 31555
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 10 آگوست 2021 - 21:25 |

عبدالله عبدالله در نشست دوحه: جهان در برابر افغانستان نباید بی‌تفاوت باشد

عبدالله عبدالله در نشست دوحه: جهان در برابر افغانستان نباید بی‌تفاوت باشد

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در سخنرانی در نشست مشترک دوحه از جامعه بین المللی خواست که درباره بحران بی‌سابقه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و به طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند.

به گزارش آژانش خبری صدای پامیر،‌ آقای عبدالله گفت که طالبان تعهد به تسریع مذاکرات را نقض کردند و جنگ و خشونت را تشدید بخشیدند و حملات تهاجمی به شهرها را آغاز کردند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی برای نشست سه روزه، با حضور نمایندگان کشورهای منطقه و امریکا، روسیه و چین به دوحه، پایتخت قطر سفر کرده است.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در دوحه نیز گفته که هیئت پنج نفری این گروه به ریاست مولوی حنفی، معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه در این گفتگو شرکت می‌کنند.

آقای عبدالله گفت: “در نتیجۀ گفتگوهای فشرده با طالبان روی قضایای اساسی بحث کردیم و تأکید نمودیم تا موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و همه‌شمول باشد، اما طالبان آماده‌ بحث روی قضایای اساسی نشدند.”

طالبان خواهان رهایی سایر زندانیان شده، اما به گفته او “پیش از این رهایی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.”

آقای عبدالله گفت: “هزاران تن تروریست” وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند.

او افزود”ما آماده هستیم که به بحران جاری نقطه پایان بگذاریم. اما ادامه‌ وضعیت فعلی و ابهام در بحث صلح دیگر برای مردم ما قابل قبول نیست و در باره‌ ادامه این تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه سوال‌های جدی دارند.”

در یک ماه پسین گروه طالبان حمله‌های تهاجمی خود را در نقاط مختلف کشور شدت بخشیده‌است. با آن که انتظار می‌رفت براساس توافقنامه صلح امریکا و طالبان،‌ این گروه پس از آغاز خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان،‌ با جانب دولت گفتگوهای سازنده صلح را آغاز کند؛ اما طالبان در تلاش تصرف کلان شهرها استند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.