Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 31847
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 31 آگوست 2021 - 8:37 |

شورای امنیت سازمان ملل علیه تبدیل شدن خاک افغانستان به محل تهدید وحمله به کشورهای دیگر قطعنامه صادرکرد

شورای امنیت سازمان ملل علیه تبدیل شدن خاک افغانستان به محل تهدید وحمله به کشورهای دیگر قطعنامه صادرکرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای علیه هرگونه تبدیل شدن خاک افغانستان به محل تهدید و حمله به کشورهای دیگر هشدار داده و خواهان آن شده است که گروه طالبان به تعهد خود برای‌ آزادی خروج مردم از افغانستان پایبند باشد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل ازبی بی سی فارسی، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه (۳۰ اگست) با ۱۳ رای موافق در برابر دو رای ممتنع چین و روسیه تصویب شد.

این قطعنامه در عوض به بیانیه روز ۲۷ اوت طالبان اشاره می کند که در آن وعده داد افغانها در آینده قادر خواهند بود که به خارج از کشور سفر کنند. این سند می گوید که شهروندان افغان باید بتوانند هر زمان که بخواهند افغانستان را ترک کنند و از هر گذرگاه مرزی، چه هوایی و چه زمینی، از افغانستان خارج شوند.

در این نشست اضطرای، اعضای شورای امنیت حمله انتحاری مرگبار اخیر گروه داعش خراسان به میدان هوایی بین المللی کابل را قویا محکوم کرده اند.

این قطعنامه خواهان آن شده است: خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری یا پناه دادن یا آموزش تروریست ها، یا برنامه ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی استفاده نشود.

قطعنامه جدید همچنین بر اهمیت حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها تاکید و همه طرفین را تشویق کرده است تا با مشارکت کامل و برابری معنادار زنان به دنبال راه حل سیاسی فراگیر از طریق مذاکره باشند.

در حالیکه آخرین روزهای تخلیه نیروهای خارجی از افغانستان رو به پایان است فرانسه و بریتانیا خواهان آن شدند که با ایجاد «منطقه امن تحت کنترل سازمان ملل متحد» برای افرادی که قصد خروج و ورود از افغانستان دارند، اجازه گذر امن داده می‌شود.
اما گروه طالبان این پیشنهاد را رد کرده است و می گوید افراد دارای مدارک قانونی لازم اجازه خروج آزادانه خواهند داشت.

سه شنبه (۳۱ اگست) آخرین مهلت برای تخلیه سربازان آمریکایی و کشورهای ائتلاف از افغانستان تعیین شده بود که این خروج یک روز پیش از قرار تعین شده انجام شد.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.