Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 31850
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 31 آگوست 2021 - 8:58 |

طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان پایان یافت

طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان پایان یافت

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا در کنفرانس خبری پنتاگون وزارت دفاع این کشور تایید کرده است که آمریکا خروج از افغانستان را کامل کرده و آخرین پرواز آمریکا نیمه شب کابل برابر با ساعت ۳:۲۹ دقیقه بامداد واشنگتن میدان هوایی بین‌المللی کابل را ترک کرده است.

ژنرال کریس داناهیو و راس ویلسون، سفیر آمریکا در افغانستان در این پرواز کشور را ترک کرده‌اند.
ژنرال مکنزی گفته است که خروج دوشنبه شب، پایان تخلیه نظامی و پایان ماموریتی ۲۰ ساله است که پس از حمله یازده سپتامبر آغاز شد.

در دو دهه گذشته در مجموع ۲۴۶۱ نیروی نظامی و غرنظامی امریکا در افغانستان کشته شدند و تعداد مجروحان آمریکا در این جنگ به ۲۰ هزار نفر رسیده اند.

پنتاگون می‌گوید در مجموع بیش از ۱۲۳ هزار غیرنظامی را از این کشور خارج کرده که برابر با خروج روزانه بیش از ۷۵۰۰ غیرنظامی می‌شود.

پنتاگون می‌گوید در بیست سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نیروی آمریکایی و ۲۵هزار غیرنظامی از این کشور در افغانستان خدمت کرده‌اند.

جوبایدن رییس جمهوری آمریکا در پی اعلام رسمی پایان خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت از وزیر خارجه خود خواسته به هماهنگی با شرکای بین‌المللی امریکا ادامه بدهد تا از خروج ایمن تمامی آمریکایی‌ها و یا شرکای افغان باقیمانده در افغانستان که خواستار ترک این کشورند، اطمینان پیدا کند.

رییس جمهوری آمریکا گفته است این کار شامل تلاش برای تقویت و توسعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود تا پیام روشنی را از توقعات جامعه بین‌الملل به طالبان برساند.

آقای بایدن وعده داده است که فردا، سه شنبه دلایل خود برای عدم تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را برای مردم این کشور توضیح دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بعد از رییس جمهوری آمریکا در سخنانی جداگانه گفت آمریکا تنها در صورتی که در جهت منافع حیاتی ملی‌اش باشد با دولت طالبان گفتگو می‌کند.

آقای بلینکن گفت آمریکا با طالبان بر اساس “اعتماد و باور” نخواهد بود بلکه بر اساس رفتار طالبان در قبال تعهداتش به سفر آزادانه افغان‌ها، دفاع از حقوق گروه‌های مختلف از جمله زنان و همچنین جلوگیری از استقرار گروه‌های تروریستی.
باید مشروعیتش را به دست بیاورد.

آقای بلینکن گفته است اگرچه آمریکا حضور دیپلماتیک خود را در کابل به حالت تعلیق درآورده و آن را به دوحه منتقل کرده است، “به تلاش‌های بی‌امان خود در کمک به آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که گذرنامه آمریکا دارند ادامه خواهد داد.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

| منبع خبر : بی بی سی فارسی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.