Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 31594
  پرینتخانه » دسته‌بندی نشده, دیدگاه شما تاریخ انتشار : 11 آگوست 2021 - 16:34 |

نقش روسیه در افغانستان پسا امریکا

نقش روسیه در افغانستان پسا امریکا

روند خروج نیروهای امریکایی وناتو که از اول ماه می سال روان میلادی کلید خورد، قرار است تا کم و بیش بیست روز دیگر به پایان برسد. بنا برپلان رییس جمهور امریکا تعدادی محدودی از نیروهای امریکایی پس از پایان روند خروج رسمی نیروهای امریکایی از افغانستان در این کشور به هدف حفاظت از دیپلمات‌های امریکایی باقی بماند. افزون بر این، عملیات‌های منطقه‌یی امریکا برای آنچه مهار تهدیدهای تروریستی خوانده می‌شود نیز درافغانستان ادامه خواهد یافت؛ اما این عملیات‌ها بنا برآنچه جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا می‌گوید، همیشگی نخواهد بود و در مهار پیشروی طالبان تاثیر مهمی نخواهد داشت.

از زمانی‌که جوبایدن رییس جمهور امریکا کلید کاخ سفید را به دست گرفته، طالبان در افغانستان به اراضی بیشتری دست یافته است.

امروزه رقیبان منطقه‌یی وجهانی امریکا در تلاش ایفای نقش فعال‌تری درجنگ افغانستان است و روسیه مهم‌ترین قدرت جهانی خواهد بود که احتمالا پس از امریکا کلید صلح وجنگ در منطقه‌ی قلب آسیا را به دست خواهد گرفت.

در ماه‌های اخیر پس از آن‌که طالبان برای تصرف ولسوالی‌های وسپس شهرهای بزرگ افغانستان خیز برداشت، کشورهای آسیای مرکزی وروسیه جزو نخستین قدرت‌های منطقه‌یی بود که در مرزهای افغانستان مانورهای مشترک نظامی برگزار کرده و به نحوی از بدتر شدن اوضاع امنیتی درافغانستان نگرانی خود را نشان دادند. مانور مشترک نظامی که اخیرا از سوی سربازان روسی وازبیکستانی در مرز شمالی افغانستان به راه افتاد، احتمالا این پیام را به جهان و طالبان مخابره می‌کرد که آسیای مرکزی تحمل فعال شدن یک شبکه تروریستی فعال که تهدید آن از افغانستان فراتر رود را نخواهد داشت.

در سال‌های اخیر، زمانی‌که نیروهای امریکایی درافغانستان مستقر بود وطالبان صرفا در جایگاه یک گروه ضد دولتی درافغانستان فعالیت می‌کرد، روسیه تنها داعش را تهدیدی بالقوه‌ای تلقی می‌کرد که ممکن از راه افغانستان مرزهای کشورهای آسیای مرکزی و سپس روسیه را ناامن کند اما امروزه معادله کاملا تغییر کرده و جست و خیزهای طالبان نیز تهدیدی برای آسیای میانه وروسیه تلقی می‌شود.

امروزه که با قدرت گرفتن طالبان خبری از فعالیت گروه داعش نیست، روسیه درپی آن خواهد بود که موازنه قدرت بین طالبان ومخالفان سر سخت این گروه که عمدتا درچوکات دولت افغانستان علیه جست و خیزهای طالبان جبهه گرفته‎‌اند به گونه کامل شکسته نشود.

روسیه از مجرای تروئیکای توسعه یافته و نشست هایی صلح که در سال های اخیر در مسکو دایر کرده، تلاش کرده است که جنگ طولانی افغانستان را به سوی صلح با استفاده از یک میکانیزم سیاسی رهنمایی کند. تاکنون به دلیل مخالفت‌های امریکا این کشور نتوانسته در این زمینه موفقیتی به دست آورد ؛ اما اکنون که اهرم فشار نظامی امریکا درافغانستان برداشته شده روسیه می‌تواند با دستاوردی بیشتری در این راستا عمل کند.

تلاش‌هایی صلح که امریکا در میدان صلح افغانستان به خرج می‌دهد به آن‌چه وزارت خارجه امریکا تلاش‌های دیپلماتیک نام می‌دهد خلاصه می‌شود، به نظر می‌رسد امریکا نه برای تامین صلح پایدار درافغانستان دلچسپی دارد و نه می‌خواهد گروه طالبان تضعیف شود، این کشور هم اکنون با یک توافقی که با طالبان امضا کرده به نگرانی خود مبنی بر شکل گیری هر تهدیدی از جانب طالبان علیه امریکا نقطه پایان گذاشته است

به این ترتیب امریکا پس از این سعی خواهد کرد که با نظارت منطقه‌یی از وضعیت جنگ در افغانستان در یک حالت حداقلی جلو سقوط دولت افغانستان را بگیرد و آن‌چه تهدیدهای تروریستی گروه‌های ضد امریکا نظیر القاعده خوانده می‌شود را در خاک افغانستان مهار کند

پایگاه‌های نظامی امریکا در قطر و وجود تجهیزات پیشرفته نظامی این کشور در منطقه به ایالات متحده این امکان را فراهم می کند که آن‌چه را امریکا تهدید تروریستی علیه منافع خود می‌داند را مهار کند. اما ادامه جنگ درافغانستان و روند رو به رشد گروه های پیکارجو دراین کشور که در هماهنگی با طالبان به فعالیت ادامه داده اند اگر نه برای امریکا، به کشورهای آسیای مرکزی وروسیه تهدیدهای بالقوه بزرگی تلقی می‌شود. هم اکنون چین نگران رشد گروه های مخالف دولت چین درخاک افغانستان است و پیکارجویان آسیای مرکزی که درهماهنگی کامل با طالبان قرار دارند نیز بی تفاوتی روسیه را خواهد شکست.
با توجه به رشد تهدیدهای بالقوه تروریستی از خاک افغانستان که مستقیما تهدیدی علیه روسیه خواهد بود، مسکو باید نقش فعال‌تری را برای تامین صلح و یا جلوگیری از پیشروی طالبان دست کم در ولایت های شمالی افغانستان به عهده بگیرد. نیروهای که تاکنون در شمال افغانستان دست بالا داشته‌اند هیچ‌گاهی تهدیدی برای منافع روسیه تلقی نمی‌شدند؛ اما اگر قدرت شمال به دست طالبان بیفتد پس از دولت افغانستان وباشندگان شمال، قدرت‌های آسیای مرکزی و روسیه دومین بازنده جنگ خواهد بود.

در چوکات طالبان، گروه‌های مخالف دولت های آسیای مرکزی و پیکارجویان ضد روسی فعال‌تر از پیش عمل خواهند کرد و تهدیدهای تروریستی علیه این کشورها را افزایش خواهند داد. بنا براین، به نظر می‌رسد برخلاف امریکا که امروزه سعی دارد پای خود را از گلیم جنگ افغانستان کوتاه‌تر کند، روسیه درپی ایفای نقش فعال در روند صلح و مهار قدرت طالبان درافغانستان است.

نویسنده : سروش صالح
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.