Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 31396
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 07 آگوست 2021 - 9:09 |

پایان نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل؛ واشنگتن: طالبان برای ایجاد دولت همه شمول تلاش کند

پایان نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل؛ واشنگتن: طالبان برای ایجاد دولت همه شمول تلاش کند

اشتراک کنندگان نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان، نسبت به افزایش خشونت ها در کشور ابراز نگرانی کردند. این نشست که جمعه شب(۱۵ اسد) در نیویارک برگزار شد، نمایند‌گان امریکا، بریتانیا، روسیه، چین و هند افزایش حمله بر غیرنظامیان را محکوم و بر راه‌ حل سیاسی قضیه افغانستان تاکید کردند.
نماینده امریکا با محکوم کردن افزایش حمله های گروه طالبان گفت:”اگر گروه طالبان بخواهد از طریق نظامی به قدرت برسد، این گروه منزوی خواهد شد.” وی از گروه طالبان خواست که خشونت ها را کاهش بدهد و در راستای تأمین صلح و ایجاد حکومت همه‌ شمول، یکجا با دولت افغانستان تلاش کند.
در همین حال، واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل، یاد آور شد که مسکو گزارش‌های وحشت‌ناکی از خشونت در افغانستان دریافت کرده‌است. نماینده روسیه در سازمان ملل با نگرانی از وضعیت جاری در افغانستان گفت که بی‌ثباتی داخلی سبب افزایش نفوذ داعش در شمال و شرق این کشور شده‌است.
همزمان، غلام محمد اسحاق‌زی نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل حمله های اخیر طالبان را ظالمانه خواند و گفت که از بهر خشونت های طالبان میلیون‌ها نفر با خطر آواره شدن روبه رو استند. آقای اسحاق‌زی، پاکستان را به حمایت از گروه طالبان متهم کرد و گفت طالبان به تنهایی عمل نمی ‌کند و این گروه همچنین با تروریزم منطقه‌ای بین‌المللی ارتباط ناگسستنی دارند.
از سویی هم، شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که از طریق ویدیو کنفرانس در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل سخن می گفت، تأکید کرد که خشونت های اخیر در افغانستان سبب جنایات جنگی شده است. خانم اکبر از کشتار غیر نظامیان در ولسوالی های مالستان ولایت غزنی و اسپین بولدک ولایت کندهار به گونه نمونه یاد کرد و هشدار داد که تداوم خشونت ها، سبب جنایت بیشتر خواهد شد. این در حالیست که بر اساس گزارش ها، افراد وابسته به گروه طالبان ۴۰ غیر نظامی را در ولسوالی اسپین بولدک ولایت کندهار و نزدیک به ۳۰ غیر نظامی دیگر را در ولسوالی مالستان ولایت غزنی به قتل رسانده‌اند.
با این همه، دیبرا لاینز فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست گفت که ممنوعیت سفر اعضای گروه طالبان باید تنها برای ماه آینده تمدید شود. خانم لاینز تأکید کرد که پس از آن براساس پیشرفت واقعی در روند صلح در این خصوص تصمیم گرفته شود. این مقام سازمان ملل همچنان یاد آور شد که وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناک شده است و جنگ به طور بی‌رحمانه‌ای سبب نقض‌ حقوق بشر و خشونت‌ها چند برابر شده است.
گفتنی‌است که در نشست ویژه سازمان ملل متحد، نماینده پاکستان اشتراک نکرده‌بود. اسلام تاکنون درباره برگزاری این نشست واکنشی نشان نداده‌است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.