Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 31969
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 2021 - 8:48 |

اداره حکومت طالبان به ریاست ملا محمد حسن آخوند اعلام شد

اداره حکومت طالبان به ریاست ملا محمد حسن آخوند اعلام شد

طالبان در کابل یک اداره حکومتی جدید را اعلام و محمد حسن آخوند را به عنوان “رئیس‌الوزرا”، عبدالغنی برادر را به عنوان معاون اول و عبدالسلام حنفی را به عنوان معاون دوم این اداره معرفی کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، شام روز (سه شنبه، ۱۶سنبله) در نشست خبری در کابل تشکیل این اداره جدید و اعضای کابینه آن را اعلام کرد.

آقای مجاهد گفت که این یک اداره سرپرست است و برای رسیدگی به نیازهای فوری حکومتداری تشکیل شده است.

ملامحمد حسن آخوند که به “رئیس‌الوزرا” برگزیده شده است در حکومت گذشته طالبان در دهه ۱۹۹۰ میلادی معاون وزیر امور خارجه این گروه بود و در سال‌های اخیر به عنوان رئیس شورای رهبری گروه طالبان کار ‌می‌کرد.

نام او در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد و سراج الدین حقانی، وزیر داخله در فهرست فراری های اف بی آی بوده است.

براساس اعلام سخنگوی طالبان، ملا محمد حسن آخوند به عنوان رئیس الوزرا، ملا عبدالغنی برادر به عنوان معاون اول، ملا عبدالسلام حنفی به عنوان معاون دوم، محمد یعقوب مجاهد، فرزند ملا عمر رهبر پیشین گروه به عنوان سرپرست وزارت دفاع، سراج‌الدین حقانی، رئیس شبکه حقانی به عنوان سرپرست وزارت داخله ، امیر خان متقی، به عنوان سرپرست وزارت خارجه و هدایت‌الله بدری، به عنوان سرپرست وزارت مالیه، شیخ مولوی نورالله منیر به عنوان سرپرست وزارت معارف، ملا خیرالله خیرخواه به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، قاری دین محمد حنیف به عنوان سرپرست وزارت اقتصاد، شیخ نورمحمد ثاقب سرپرست وزارت حج و اوقاف، عبدالحیکم شرعی به عنوان سرپرست وزارت عدلیه، ملا نورالله نوری به عنوان سرپرست وزارت سرحدات و قبایل، ملا محمدیوسف آخندزاده به عنوان سرپرست وزارت انکشاف دهات،.شیخ محمدخالد به عنوان سرپرست وزارت دعوت، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر ، ملا عبدالمنان به عنوان سرپرست وزارت فواید عامه، حاجی ملامحمد عیسا به عنوان سرپرست وزارت معاون و پترولیم، ملا عبداللطیف منصور به عنوان سرپرست وزارت آب و برق، ملا حمیدالله آخندزاده به عنوان سرپرست وزارت هوانوردی و ترانسپورت، مولوی عبدالباقی حقانی به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی، مولوی نجیب‌الله حقانی به عنوان سرپرست وزارت مخابرات و خلیل‌الرحمان حقانی به عنوان سرپرست وزارت مهاجرین، ملا عبدالحق وثیق به عنوان سرپرست ریاست عمومی استخبارات، حاجی محمدادریس به عنوان سرپرست ریاست بانک مرکزی و مولوی احمدجان احمدی را سرپرست اداره امور تعیین کرده‌اند.

همچنین ملا فاضل مظلوم به عنوان معین وزارت دفاع، قاری فصیح‌الدین به عنوان رییس ستاد ارتش، شیرمحمدعباس استانکزی، به عنوان معین وزارت خارجه، مولوی نورجلال به عنوان معین وزارت امور داخله، ذبیح‌الله مجاهد به عنوان معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، ملا تاج میر جواد به عنوان معین استخبارات، ملارحمت‌الله نجیب به عنوان معاون اداری ریاست عمومی امنیت ملی و ملا عبدالحق آخندزاده به عنوان معین وزارت امور داخله در بخش مبارزه با مواد مخدر تعیین شده‌اند.

طالبان در کابینه موقت خود وزارت امور زنان را حذف و وزارت امر به معروف و نهی از منکر را اضافه کرده است.

این در حالی است که طالبان پس از تصرف افغانستان اعلام کرد که خواهان تشکیل یک حکومت همه شمول در این کشوراست اما فهرست کابینه که شام روز گذشته اعلام شد برخلاف ادعای طالبان، در رابطه به تشکیل حکومت همه‌شمول می باشد.

اعلام کابینه طالبان با واکنش‌های زیادی داخلی وخارجی روبرو شده است.

جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود لحظات پس از اعلام کابینه، با صدور بیانیه‌ای این اقدام طالبان را «نامشروع، غیرقانونی ونماد بارز دشمنی بامردم افغانستان» دانسته است.

همچنین استرجنرال عطا محمد نور رهبر حزب جمعیت اسلامی نیز با نشر پیامی در صفحه رسمی فیسبوک خود، گفته است «طالبان پس از اشغال افغانستان، حکومتی را اعلان کردند که در هیچ جای قانون اساسی کشور جایگاه ندارد و فاقد تخصص گرایی محض است».
همچنین آقای نور حکومت طالبان خلاف تمام اصول و قوانین حاکم خوانده وگفته که این نشان‌دهنده دیدگاه منحط قومی، انحصار و سلطه گرایی و بازگشت به گذشته تاریک و از دید ما محکوم به شکست است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.