Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 32000
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 09 سپتامبر 2021 - 17:01 |

ذبیح الله مجاهد: حضور حقانی در فهرست سیاه آمریکا خلاف توافق‌نامه دوحه است

ذبیح الله مجاهد: حضور حقانی در فهرست سیاه آمریکا خلاف توافق‌نامه دوحه است

پس از آن که اداره تحقیقات فدرال آمریکا یا (اف‌بی‌آی) جایزه برای بازداشت سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزات امور داخله طالبان را از پنج میلیون به ده میلیون دالر افزایش داد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید حضور نام‌های حقانی ومتباقی اعضای طالبان در فهرست سیاه آمریکا نقض توافق‌نامه دوحه است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی ومعین وزارت اطلاعات وفرهنگ طالبان امروز(پنج‌شنبه، ۱۸ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قراردادن نام‌های طالبان در فهرست سیاه آمریکا، به نفع هیچ کدام ازطرف‌ها نیست.

او در این اعلامیه گفته است که اعضای خانواده‌ی حقانی از جمله سراج‌الدین حقانی اعضای طالبان اند وتشکیل جداگانه ندارند.

به گفته سخن‌گوی طالبان، بیرون‌کشیدن نام‌های اعضای خانواده حقانی از فهرست سیاه آمریکا وسازمان ملل متحد بدون استثنا بخشی از توافق‌نامه‌ی دوحه بود.

مجاهد تاکید کرده است که برخلاف مفاد این توافق‌نامه هنوز نام‌های این افراد در فهرست سیاه قرار دارد.

این در حالی‌است که اداره تحقیقات فدارل آمریکا جایزه بازداشت سراج‌الدین حقانی را از پنج میلیون به ده میلیون دالر افزایش داده است.

سراج الدین حقانی، رهبر شبکه‌ای است که ارتباط نزدیکی با «القاعده» داشت. ۴ عضو این شبکه، بخش مهمی از کابینه جدید طالبان را تشکیل می‌دهند. او علاوه بر اینکه تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است، در فهرست سیاه سازمان ملل نیز قرار دارد.

اف‌ بی‌ آی در پایگاه اطلاعاتی خود عنوان کرده است که حقانی برای مواردی مانند حمله به هتلی در کابل در ژانویه ۲۰۰۸ که منجر به کشته‌شدن ۶ تن از جمله یک آمریکایی شد، باید تحت بازجویی قرار گیرد. پلیس فدرال آمریکا موارد دیگری نیز علیه او، همچون حمله به نیروهای آمریکایی در افغانستان و مشارکت در ترور نافرجام حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان مطرح کرده است.

سراج‌الدین حقانی، از پنج سال قبل معاونت رهبری طالبان را به عهده دارد او اکنون در کابینه موقت این گروه به عنوان سرپرست وزارت امور داخله معرفی شده است.

آژانس خبری صدای پامیر، کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.