Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 32072
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 14 سپتامبر 2021 - 9:55 |

سرمنشی سازمان ملل متحد: مردم افغانستان با خطرناک‌ترین ساعت خود روبروهستند

سرمنشی سازمان ملل متحد: مردم افغانستان با خطرناک‌ترین ساعت خود روبروهستند

آنتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد، می‌گوید مردم افغانستان پس ازچندین دهه جنگ، رنج وناامنی آنها با خطرناک ترین ساعت خود روبرو هستند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، یونما یا نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان روز (دوشنبه، ۲۲ سنبله) پیام سرمنشی این سازمان که نشر کرد. در پیام آقای گوتریش آمده است: «مردم افغانستان نیاز به زندگی دارند». «اکنون زمان آن است جامعه بین‌الملل در کنار آنها(مردم افغانستان) بایستد».

همچنین آقای گوتریش گفته است که «امروز، از هرسه افغان یک نفرنمی‌داند که وعده غذایی بعدی آنها از کجا خواهد آمد». به گفته او«اندازه فقر در حال افزایش وخدمات عامه نزدیک به سقوط است».

از سوی هم سرمنشی سازمان ملل متحد با ایشاره به جنگ‌های اخیر گفته است که «صدها هزار نفر مجبور به ترک اجباری خانه‌های خود شده‌اند». همچنین او از خوشکسالی نیزابراز نگرانی کرده و گفته است که افغانستان شدیدا با خشکسالی روبروست.به بیان او ممکن است بسیاری از مردم تا پایان این ماه مواد غذایی خود را تمام کنند.

آقای گوتریش تاکید کرده که این سازمان کمک های بشردوستانه را برای مردم افغانستان فراهم می‌نماید. و افزوده است که سازمان ملل میکانیزم‌های محکمی برای هماهنگی در توسعه وتلاش های بشردوستانه که بر حقوق بشر متکی است ایجاد کرده است.

در پیام گوتریش آمده است که از مارتین گریفیتس معاون سرمنشی این سازمان خواسته که به افغانستان سفرنموده با رهبری طالبان در رابطه به کمک های بشردوستانه سازمان ملل دیدار و گفتگو نماید.

همچنین سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار ۶۰۶ میلیون دالر کمک فوری شده که تا چهارماه دیگر برای ۱۱ میلیون نفر در افغانستان توضیع شود.

گوتریش در پیام خود خواستار حفاظت حقوق زنان ودختران نیز شده است او گفته است که «نسل جدید زنان ودختران افغان در دو دهه تحصیل کرده اند وباید اطمنان حاصل کنند که دست آوردها از بین نمی روند و دروازه های مکتب بروی آنان بسته نمی شود».

سرمنشی سازمان ملل متحد در رابطه به فروپاشی نظام افغانستان گفته است که «مردم افغانستان در طولانی مدت نیاز به حمایت دارد. او از کشورهای عضو این سازمان خواسته که درهای خود را به روی افغان هایی که مجبور به ترک کشورش شده باز نموده به حمایت از پناهندگان احترام بگذارند».

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.