Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 32041
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 12 سپتامبر 2021 - 13:42 |

نقش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در توسعه فرهنگی افغانستان

نقش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در توسعه فرهنگی افغانستان

افغانستان و ایران دارای مشترکات تمدنی، تاریخی، فرهنگی و هویتی اند. حوزه تمدنی مشترک میان افغانستان و ایران موجب تقویت همکاری های فرهنگی بین هر دوکشور در بسیاری از دوره های تاریخی شده است.

افغانستان و ایران در یک حوزه تمدنی موقعیت دارند که این حضور مشترک، سبب شده است تا در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وابسته به یکدیگر باشیم. پیشینه تاریخی افغانستان و ایران نشان دهنده وابستگی و پیوستگی شدید هویتی میان این دو کشور می باشد. در این خصوص، توجه به ابعاد مشترک فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران همواره برای غنای فرهنگی در افغانستان تلاش نموده است. در این میان می توان فعالیت های چشم گیر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همین طور همکاری با برخی از دانشگاه‌ها و اعزام دانشجویان افغان جهت تحصیل به ایران را بر شمرد.

در طول چندین سال اخیر، جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف از مراکز آموزشی دینی در بسیاری از شهر های افغانستان حمایت کرده است. مقامات دیپلماتیک ایران بارها گفته اند که فعالیت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح فرهنگ مردم و جامعه افغانستان است که در این راستا کارکردهای این نهاد از مؤثریت چشم گیر برخوردار بوده‌است.

در برخی از شهرهای افغانستان مثل کابل، مزار شریف، هرات، بامیان و غیره کتابخانه های مجهز با حمایت مالی ایران و همکاری رایزنی‌فرهنگی این کشور ایجاد شده است که با این اقدام پسندیده، کتاب های زیادی با زبان فارسی در اختیار خوانندگان افغانی قرار گرفته است.

از آنجایی که کتاب و کتابخانه در توسعه فرهنگی جوامع بشری از نقش بسیار مهمی برخوردار می باشد، توجه و کمک رایزنی‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تأسیس کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در افغانستان، اقدام بسیار ارزنده در توسعه فرهنگی افغانستان می باشد.

از سوی دیگر برخی از نویسندگان در افغانستان می گویند با حمایت مالی نهادهای فعال ایرانی در افغانستان، قادر به چاپ و نشر کتابهای خویش شده اند. همکاری های رایزنی‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بخش بورسیه‌های تحصیلی برای دانش‌جویان افغان جهت ادامه تحصیل در مدارج بلندتر علمی، نشان دهنده حسن نیت این کشور به توسعه فرهنگی افغانستان‌است.

همین طور می‌توان گفت که افغانستان و ایران دارای مشترکات ارزشی و مذهبی اند. در این میان نیز تلاش های رایزنی‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قسمت گسترش ارزشهای اسلامی و مذهبی قابل یاد آوری‌است.

این نهاد، در راستای برگزاری برنامه نامه های مذهبی و احیای ارزش های ناب اسلامی در افغانستان، همواره با اقشار فرهنگی و روشنفکر افغانستان همکاری داشته‌است.

حمایت رایزنی‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در افغانستان اقدام دیگری از سوی این کشور، در راستای توسعه و غنامندی فرهنگ در افغانستان می‌باشد. با غنامندی فرهنگ اسلامی و برجسته نمودن ارزشهای دینی در روابط میان هر دو کشور، زمینه های مبارزه نرم و فرهنگی با استکبار جهانی فراهم می شود.

آقای غلام حسین شیرزاد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یک سخنرانی خویش در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی چنین گفته بود: «افغانستان یک تاریخ تمدنی قدیم دارد و با تأکید بر داشته‌های ارزشی می تواند با اشغالگران غربی مبارزه کند. پیام این سخن این است که افغانستان و ایران با استفاده از ارزش های اسلام ناب توان مبارزه فرهنگی با استکبار غربی و امریکا را دارند؛ لذا توجه و پایبندی به ارزش های مشترک دینی آزادی و سربلندی هر دو کشور در برابر غرب را در پی دارد. آقای شیرزاد استقلال خواهی را یکی از پیام های امام خمینی و امام خامنه‌ای دانست و تأکید کرد که با تکیه بر وحدت امت اسلامی به این مهم دست خواهیم یافت».

آنچه گفته شد در واقع نشان دهنده اقدامات سازنده و اراده جدی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در توسعه فرهنگی افغانستان است.

حمایت و تشویق رایزنی ایران از نشر کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در افغانستان، اعزام دانش‌جویان افغان به دانشگاه‌های ایران، گسترش ارزش های دینی و تأکید بر وحدت اسلامی برای تقویت روحیه آزادی خواهی از جمله کارکردها و نقش مثبت رایزنی جمهوری اسلامی ایران در توسعه فرهنگی افغانستان است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

نویسنده : قربان فهام
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.