Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 32092
  پرینتخانه » اخبار جهان, سرمقاله تاریخ انتشار : 15 سپتامبر 2021 - 8:37 |

ارتش روسیه، متضمن برقراری نظم آینده جهانی

ارتش روسیه، متضمن برقراری نظم آینده جهانی

فدراسیون روسیه امروز میراث دار جماهیر اتحاد شوروی پیشین است. این کشور در حال حاضر یکی از کشورهایی است که در مقابل ایالات متحده امریکا قرار می گیرد. چنانچه در سوریه چنین امری عملا صورت گرفت. داعش محصول سیاست گذاری های غلط امریکا در شرق میانه بوده است. وقتی روسیه در مقابل هیولای داعش از نیروی نظامی استفاده کرد، به این معناست که مسکو در برابر واشنگتن قرار گرفته است.

از آن جایی که داشتن ارتش قدرتمند در جهان کنونی برای تعیین و موازنه قدرت جهانی یک عنصر کلیدی است، در این نوشتار تلاش می کنیم، درباره توانایی های رزمی و تجهیزات ارتش روسیه، نکات مهم را دریابیم.

ارتش روسیه، در آخرین رده بندی که در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی صورت گرفت، دومین قدرت نظامی در جهان شمرده می شود. مسکو دستکم در ده سال اخیر پیوسته تلاش کرده است تا احیاگر ارتشی باشد که در مقایسه با امریکا چیزی کم نداشته باشد.

تعداد و تجهیزات مهم ارتش روسیه

شمار نیروهای نظامی درحال خدمت روسیه ۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تن و نیروهای احتیاط آن به بیش از ۲ میلیون نفر می رسد. ارتش روسیه بیش از ۴ هزار و ۱۴۴ هزار هواپیمای جنگی از جمله ۷۸۹ جنگنده و ۷۴۲ هواپیمای تهاجمی در اختیار دارد.

براساس یافته های موسسه « Global Fire Power » با مقایسه توانمندی های سه قدرت برجسته ایالات متحده امریکا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در عرصه جهانی در میان قدرتمندترین ارتش های جهان، ارتش های امریکا، روسیه و چین به ترتیب در رتبه های اول، دوم و سوم قرار دارند.

بودجه نظامی روسیه
براساس یافته های نهاد پژوهشی سویدنی “سیپری” در سال‌های اخیر روسیه برنامه نوسازی ارتش خود را پی گرفته و سیاست خارجی تهاجمی را دنبال کرده است و این موضوع توجهات را به هزینه نظامی این کشور جلب کرده است.

یافته های این نهاد همچنان نشان می دهند که هزینه نظامی روسیه طی دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. هزینه یادشده بین سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۹، حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. اگرچه هزینه نظامی روسیه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کاهش یافت، ولی در سال ۲۰۱۹ بار دیگر به رقم ۱/۶۵ میلیارد دالر افزایش یافت.

فدراسیون روسیه میراث دار ارتش اتحاد جماهیر شوروی پیشین

به گزارش خبر گزاری اسپتونیک، روسیه از نظر اقتصادی پس از فروپاشی شوروی بهبود یافته و تعداد زیادی پروژه ها برای مدرن سازی نیروی هوایی و نیروی دریایی خود در دست اجرا دارد. تا سال ۲۰۲۱ نتایج این کار قابل مشاهده شده است. امروزه روسیه نسل جدیدی از زیردریایی های مجهز به موشک های استراتژیک و کروز را در اختیار دارد که به مسکو امکان می دهد شکاف کیفی موجود با ایالات متحده را کاهش دهد.

قدرت ارتش های روسیه و امریکا

قدرت روزافزون کشتی های سبک روسی و دیگر کشتی های کوچک نشانگر تمرکز ویژه مسکو بر واحدهای دفاعی ساحلی است. روسیه مثل سابق به جز موترهای زرهی، در همه رسته های سلاح های زمینی در جایگاه بهتری نسبت به ایالات متحده قرار دارد. اگر نیروی هوایی را در نظر بگیریم، جایگاه روسیه هنوز به نفع ایالات متحده است. جنگنده جدید روسی Su-57 برای دستیابی به برتری هوایی طراحی شده است. در حال حاضر، روسیه علاقه مند به توسعه ابزارهای مقابله با پلتفورم های کم مریی امریکایی است که برای دستیابی به جهش و موفقیت بزرگ طراحی شده است.

ارتش روسیه و مقابله با تروریزم ساخته امریکا

شواهد و مدارک نشان می دهد که ایالات متحده امریکا پس از خروج نظامی از عراق، تمامی تجهیزات خود را به گروه داعش سپرد. آن وقت ها داعش به عنوان درد سری برای جهان مطرح نشده بود. اما پس از خروج امریکا از عراق، داعش به هیولایی در شرق میانه مبدل شد و با آغاز مداخله امریکا در امور داخلی سوریه، گروه داعش به عنوان جدی ترین عامل برهم زدن نظم در سوریه مطرح شد.

کشورهایی که با سیاست های امریکا در شرق میانه مخالف بودند، با رصد کردن سیاست های امریکا به این نتیجه رسیدند که بدون مداخله نظامی برای سرکوب داعش در عراق و سوریه، نظم کشورهای مخالف امریکا در جهان بر هم خواهد خورد.

از این میان، روسیه همچون قدرت بزرگ نظامی، در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۵ وارد مرحله عملی برای سرکوب داعش در سوریه شد. داخل شدن مسکو در محرکه ای که امریکا بنیانگذار آن بود، چرخشی عظیمی در برقرار حداقل نظم در شرق میانه به ویژه سوریه داشت. ارتش روسیه با آماج قراردادن هدفمندانه گروه داعش در سوریه، منابع درامدزایی این گروه را از میان برداشت. این منابع به گونه بسیار سازمان یافته از سوی امریکا در اختیار داعش قرار گرفته بود.

ارتش روسیه با به کارگیری هواپیماهای سوخو(ساخت خود روسیه)، عملیات های سرنوشت سازی را در استان های لاذقیه، حمص، حما و ادلب سوریه انجام داد. این شهرها از مناطق نفت خیز و راهبردی سوریه به شمار می رود.

ارتش روسیه مانع یکته‌تازی امریکا در جهان

آن چه گفتم آمدیم، به این نتیجه می رسیم که در حال حاضر این تنها روسیه و در رأس ارتش این کشور است که توانسته است عملا جلو تک تازی امریکا را در شرق میانه بگیرد. اگر ارتش روسیه در نبرد علیه داعش در سوریه مشارکت سرنوشت ساز نداشت، نظم کنونی در این منطقه برقرار نمی ماند و پیامدهای آن حتا در اروپا نیز گسترش می یافت.

بشار اسد رییس جمهور سوریه روز ۱۳ سپتامبر امسال در سفری از پیش اعلام نشده به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه دیدار کرد. رهبران دو کشور در مورد حمایت نظامی روسیه از دولت اسد در شش سال گذشته و همچنین چگونگی به دست گرفتن کنترل مناطق تحت تصرف داعش صحبت کردند.

سفر بشار اسد به مسکو نشان می دهد که این کشور مدیون و قدردان تلاش های روسیه در قبال مبارزه علیه داعش است. آقای اسد به خوبی درک کرده است که تلاش روسیه برای تار و مار کردن داعش، حیات دوباره به کشورش داده است.

ارتش روسیه و آینده نظم جهانی

امریکا که زمانی خود را مبارز جهانی در مقابله با تررویزم می دانست، اکنون معلوم شده است این کشور نه تنها در مقابله با این پدیده دستاوردی نداشته است، بل در مواردی در شکل دهی تروریزم نیز دست یازیده است. نمونه آن را می توان در سوریه وعراق دید. داعش در این کشورها زاییده فکر امریکا بوده است.

حالا که امریکا از افغانستان، حضور نظامی خود را از برچیده و گروه طالبان در این کشور حاکم شده است، انتظار تحلیلگران این است که امریکا گروه ترریستی دیگری را در افغانستان حمایت خواهد کرد تا کشورهایی مثل روسیه و چین را تهدید کند.

اگر چنین سناریویی در حال وقوع باشد و یا در آینده نزدیک امریکا روی عملی شدن آن کار کند، در این صورت نظم بخشی از جهان برهم خواهد خورد. در چنین حالتی به دور از انتظار نیست که روسیه وارد محرکه شود و یک بار دیگر ترریزم کاشته شده امریکا را تار و مار کند.

در نتیجه می شود گفت که ممکن روسیه برای قوی تر شدن ارتش خود، ارزش بیشتری قایل شود و هزینه های آن را با افزایش در بودجه نظامی و تولید جنگ افزارهای پیشرفته بپردازد. قوی تر شدن ارتش روسیه در مقابله با امریکا و تروریزم، در واقعیت امر، تضمین موازنه و برقراری نظم کل جهان است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

نویسنده : نویسنده: شایان امیری
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.