Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32475
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سرمقاله تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2021 - 12:14 |

تلاش روسیه به هدف تأمین ثبات در افغانستان و منطقه

تلاش روسیه به هدف تأمین ثبات در افغانستان و منطقه

روسیه از سال ۲۰۱۷ میلادی به این سو نشست هایی را به هدف تأمین صلح در افغانستان میزبانی کرده است. نخستین نشست صلح به ابتکار مسکو درباره روند صلح افغانستان اواسط همین سال با اشتراک نمایندگان کشورهای روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران و هند برگزار شد.

مسکو این نشست ها را برای تأمین صلح در افغانستان و بیرون کشیده شدن امریکا از قضایای منطقه ای برگزار کرد و تلاش نمود تا گروه طالبان همچو بخشی از نظام وقت افغانستان تغییر شکل یابد و نظام افغانستان حفظ شود. اما پس از آغاز مذاکرات صلح میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر، امتیاز های زیادی به گروه طالبان داده شد و این گروه سرانجام دولت افغانستان را سرنگون کرد و سکان قدرت را در کابل به دست گرفت.

از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان حدود دوماه می گذرد. طالبان در نخست وعده کرده بودند که حکومت فراگیر تشکیل می دهند. اما پس از اعلام کابینه سرپرست از سوی طالبان، دیده شد که خبری از تشکیل حکومت همه شمول نیست.

این کار گروه طالبان سبب بروز نارضایی بخش کلانی از جامعه افغانستان شده است و دیر یا زود حکومت طالبان را با مشکل های جدی رو به رو خواهد کرد. از این گذشته، گروه داعش عملا وارد تحرکات تروریستی شده است. دستکم از دوماه به این سو که طالبان قدرت را گرفته اند، داعش دو حمله بزرگ در کابل و کندز انجام داده است. حمله مرگبار روز جمعه گذشته در مسجد سید آباد ولایت قندز زنگ خطر جدی را به صدا درآورد.

انجام چنین حمله ای، آن هم در شمال افغانستان و در همسایگی روسیه،‌ خطر داعش را مضاعف می سازد. به همین دلیل روسیه در تلاش است تا طالبان بتوانند حکومت با ثبات و فراگیر در افغانستان تشکیل دهند تا گروه داعش نتواند امنیت منطقه را تهدید کند. کاری که روسیه در حال حاضر برای تأمین ثبات در افغانستان انجام داده می تواند، نقش میانجی در میان طالبان و دیگر نیروهای تأثیرگذاری سیاسی است. ظاهرا مسکو به این مهم پی برده است و تلاش می کند نقش موثری برای با ثبات سازی افغانستان و منطقه انجام دهد تا پای امریکا باری دیگر به این جا کشانده نشود.

احتمالا به همین دلیل، مسکو به زودی میزبان نشست دیگری مرتبط با روند صلح افغانستان خواهد بود. ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که از نمایندگان طالبان نیز برای حضور در این نشست خواهد شد. به گفته آقای کابلوف این نشست روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر/میزان) در مسکور برگزار خواهد شد.

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با تاکید بر ضرورت تعامل با دولت به رهبری گروه طالبان خواستار تماس جامعه جهانی با این گروه شده بود تا از این طریق طالبان مجبور به تحقق تعهدات خود شوند.

اکنون امیدها به نشست مسکو دوخته شده است و حداقل مردم افغانستان انتظار دارد تا این نشست برای آینده نظام سیاسی کشورشان نقشه راه موثری را ترسیم کند.

روسیه چه نقشی در تشکیل یک دولت فراگیر و با ثبات درافغانستان ایفا خواهد کرد؟

روسیه با بسیاری از سیاستگران افغانستان و کشورهای منطقه که روابط افغانستان با آن ها از اهمیت ویژه ای برخودار است، میانه خوب و سازنده ای دارد. این مهم می تواند در تأمین ثبات در داخل و بیرون از مرزهای افغانستان، نقش موثری ایفا کند. به عنوان نمونه، در نشست های قبلی مسکو بسیاری از سیاستگران افغانستان از جمله حامدکرزی رییس جمهوری پیشین کشور اشتراک کرده بودند و هدف آنان نیز این بود تا جنگ در کشور خاتمه یابد و نظام سیاسی با ثبات در افغانستان شکل گیرد. اکنون نیز به دور از احتمال نیست که مسکو از این سیاستگران برای ترسیم نقشه راه ثبات سیاسی در افغانستان، به هدف اشتراک در نشست آتی دعوت نکند.

گذشته از این، یک دولت بی ثبات در افغانستان، در قدم نخست امنیت کشورهای آسیای میانه به ویژه تاجیکستان و ازبیکستان را با تهدید مواجه می کند. گواه این نیز استیم که از آغاز به دست گیری قدرت توسط طالبان در افغانستان، تنش های میان تاجیکستان و سران طالبان وجود داشته است. ثبات در کشورهای آسیای میانه برای روسیه با اهمیت است و اگر تهدید متوجه این کشورها شود، روسیه خود را ملزم به حمایت از آن ها می داند. چنان که روز سه‌شنبه هفته گذشته(پنجم اکتبر)، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در تماس تلفنی با امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، در مورد تحولات اخیر در افغانستان و تقویت کنترل مرزی با کشور گفتگو کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی تاجیکستان،‌ رهبران دو کشور با تأکید بر امنیت منطقه، بر تقویت مادی و فنی حفاظت از مرز تاجیکستان با افغانستان تأکید کردند. در این گفتگو رهبران دو کشور توافق کرده‌اند که در مورد وضعیت افغانستان به تماس ‌های منظم خود ادامه دهند. روسیه پیش‌تر از افزایش تنش ‌ها بین تاجیکستان و طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

با این حال وزارت خارجه روسیه همچنان گفته است تحولات در مرز تاجیکستان و افغانستان در مرکز توجه این کشور قرار دارد و “در صورت لزوم، آماده حمایت قاطعانه” از تاجیکستان است. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفته است روسیه امیدوار است که طالبان به وعده ‌های خود در مورد جلوگیری از تهدیدهای امنیتی از سوی افغانستان به کشورهای دیگر، “اول ‌تر از همه، کشورهای همسایه” عمل کند. به گفته خانم زاخاروا “در صورت لزوم، روسیه مطابق با اصول اتحاد روسیه و تاجیکستان و مشارکت استراتیژیک، همان طوری که رهبری روسیه بارها اعلام کرده است، قاطعانه عمل خواهیم کرد.” او همچنین افزود که روسیه از ارتباطات خود با طالبان به گونه دوام دار برای تشویق آنها برای ایجاد یک دولت فراگیر و “یک سیاست مسوولانه و متمدنانه” طالبان در قبال بازیگران خارجی و شهروندان کشور استفاده می ‌کند.

با توجه به آنچه گفته آمدیم، روسیه با استفاده از روابط و نفوذی که بر سیاستگران افغانستان، گروه طالبان و کشورهای آسیای میانه دارد،‌ می تواند همچو بازیگر قوی منطقه ای به هدف شکل گیری دولت فراگیر در افغانستان، تأمین ثبات در منطقه و بیرون شدن پای امریکا از قضایای منطقه ای نقش سازنده ای ایفا کند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

نویسنده : بابر نیکزاد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.