Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32601
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2021 - 16:39 |

شیعه ها وهزاره ها در معرض تهدید مستقیم داعش قرار دارند

شیعه ها وهزاره ها در معرض تهدید مستقیم داعش قرار دارند

دیده بان حقوق بشر می گوید که شیعه ها وهزاره ها در معرض تهدید مستقیم گروه داعش قرار دارند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، این نهاد امروز( دوشنبه، ۳ عقرب) با نشر اعلامیه گفته که با اشاره به حملات مرگبار میدان هوایی کابل، مسجد سیدآباد قندوز و مسجد فاطمیه قندهار گفته، این حملات نشان می‌دهد که هزاره‌ها و شیعه‌ها به‌ویژه پس از سال ۲۰۲۰ در معرض خطر جدی از سوی داعش قرار دارند.

این سازمان به نقل از داعش گفته که این گروه از بغداد تا خراسان شیعیان را مورد هدف قرار می‌دهد.

پاتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر، گفت: “گروه داعش بارها حملات ویرانگری را انجام داده است که به نظر می‌رسد برای گسترش وحشت و ایجاد حداکثر رنج به‌ویژه در میان جامعه هزاره افغانستان طراحی شده است.”

او افزوده که حملات وحشتناک شاخه خراسان داعش به غیرنظامیان از زمان قدرت‌گیری طالبان کاهش نیافته است و به نظر می‌رسد که در حال افزایش است.

این مقام دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که فوراً اقداماتی را برای محافظت از شیعه‌ها در برابر حمله داعش اتخاذ کنند.

به گفته او، شاخه خراسان داعش، تهدید جدی برای هزاره‌ها و دیگر غیرنظامیان از سال ۲۰۱۵ به این سو در افغانستان بوده و این گروه با حمله بر شفاخانه‌ها، مکاتب و دیگر تأسیسات غیرنظامی به‌ویژه در مکان‌های عمدتاً شیعه‌نشین، صدها تن را کشته و هزاران تن دیگر را زخمی کرده است.

بربنیاد این گزارش، داعش بر گروه‌های مذهبی شیعه، هندو و سیک و همین‌طور هزاره‌ها حمله کرده و روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و کارکنان صحی را در کابل، جلال‌آباد، هرات و دیگر شهرها هدف قرار می‌دهد.

همچنین در گزارش آمده، طالبان سابقه ارتکاب تخلفات شدید علیه هزاره‌ها از جمله کشتار گسترده در جریان جنگ‌ها در مزارشریف و بامیان در دهه ۹۰ را دارند و با قدرت‌گیری دوباره‌شان، روزنامه‌نگاران هزاره را بازداشت و مورد ضرب‌و‌شتم و خانواده‌های هزاره را مجبور به اخراج اجباری از مناطق‌شان کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حملات علیه جامعه هزاره گسترده و سیستماتیک است و بیانیه‌های گروه داعش در مورد حملات‌شان نشان‌دهنده سیاست عمدی این گروه است.

این در حالی است که تنها در دوحمله اخیر داعش برمساجد سید آباد قندوز و فاطمیه قندهار بیش از ۲۰۰ نمازگزار اهل تشیع کشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.