Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32454
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2021 - 10:19 |

هشدار طالبان به امریکا؛ برای بی ثباتی افغانستان تلاش نکنند

هشدار طالبان به امریکا؛ برای بی ثباتی افغانستان تلاش نکنند

هیات طالبان در دیدار با هیات امریکایی هشدار داده است که برای بی ثباتی افغانستان تلاش نکنند زیرا این تلاش‌آنها به نفع دو طرف تمام نمی‌شود.

به گزارش آژانس خبری پامیر، هیات امارت اسلامی به رهبری امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان روز شنبه(۱۷ میزان) با یک هیات بلند رتبه امریکایی در قطر دیدار کرده و به طرف مقابل هشدار داده اند که بر بی ثباتی افغانستان تلاش نکند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان بعد از این دیدار به رسانه‌ها گفته است آنها درامری مبارزه با گروه تروریستی داعش با امریکا همکاری نخواهد نکرد، زیرا می‌تواند به تنهایی ازعهده این کار برآید.

وی بیان داشته:” هیات امارت اسلامی از جانب امریکا خواسته است که در امور افغانستان دخالت نکرده و به حاکمیت حریم هوایی افغانستان نیز احترام بگذارند”.

وزیر خارجه طالبان با بیان اینکه درباره ذخایر پولی مسدود شده افغانستان با هیات اروپایی نیز دیدار می‌کند، از جانب امریکا خواسته اند که ذخایر پولی مسدود شده افغانستان را رها سازند.

متقی از توافقات جدید روی برخی مسایل با افغانستان خبر داده گفته است:” در این دیدار روی گشایش صفحهٔ جدید میان دو کشور بحث کردند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان جزئیات درباره توافقات انجام شده با جانب امریکا را ارایه نکرده است.

او افزود: در تشکیل حکومت همه‌شمول مشوره‌های مردم افغانستان را دریافت خواهد کرد اما به فرمایشات کسی عمل نمی‌کند.

آسوشیتدپرس به نقل از سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز نوشته است که طالبان بدون همکاری امریکا می‌تواند با گروه تروریستی داعش مبارزه کند.

مقامات امریکایی بدون ذکر نام شان به رویترز گفته اند هیات امریکایی در دیدار دو روزه خویش بر طالبان فشار خواهند آورد تا به خروج مصوون شهروندان امریکا و افغان‌های که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، متعهد باقی بمانند.

اولویت دیگر این دیدار تاکید بر پابندی طالبان به تعهد شان است که به شبکهٔ القاعده و گروهای دیگر دهشت‌افگن اجازه ندهند از خاک افغانستان به حیث پناه‌گاه امن استفاده کنند.

یک مقام امریکایی بدون ذکر نامش به رویترز گفت: “این ملاقات در مورد به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت نمی‌باشد. موقف ما واضح است و آن اینکه هر نوع مشروعیت باید توسط عملکرد طالبان حاصل شود.”

دیدار هیات آمریکایی و طالبان امروز یکشنبه(۱۸ میزان) نیز در دوحه ، پایتخت قطر ، برای دومین روز از سر گرفته می شود.

گفتنی است که این اولین دیدار مستقیم بین طالبان و امریکا پس از خروج نیروهای آن کشور از افغانستان می‌باشد.

آژانس خبری پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.