Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32716
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 04 نوامبر 2021 - 9:05 |

امریکا شرکت «ان اس اُ» اسرائیلی را تحریم کرد

امریکا شرکت «ان اس اُ» اسرائیلی را تحریم کرد

وزارت تجارت امریکا شرکت تولید کننده جاسوس‌افزارپگاسوس را در لیست سیاه قرار داد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از بی بی سی فارسی شرکت ان اس اُ اسرائیلی سازنده آله پگاسوس که در بسیاری از کشورهای دنیا از آن برای زیر نظر گرفتن مخالفان، خبرنگاران وفعالین مدنی وحقوق بشری استفاده کرده‌اند را در لیست سیاه این وزارت قرار داده است.

اواسط سنبله سال ۱۳۹۵ بود که نام شرکت ان‌اس‌اُ در رسانه‌ها مطرح شد، پس از آنکه یک وکیل حقوق بشر سرشناس اماراتی هدف جاسوس‌افزار پگاسوس قرار گرفت.

او بجای کلیک کردن بر لینک، به یک شرکت امنیت اینترنتی کانادایی به نام سیتیزن‌لب مراجعه کرد. این شرکت با همکاری یک شرکت دیگر به این نتیجه رسیدند این لینک به زیرساخت‌های شرکت ان‌اس‌اُ مرتبط هستند.

شرکت آن‌اس‌اُ می‌گفت فناوری‌هایی برای “مبارزه با ترور و جنایت” تولید می‌کند و پگاسوس را منحصرا به دولت‌ها برای “ردیابی قانونی” می‌فروشد.

پس از آن بود که هشدارها از سراسر جهان درباره این جاسوس‌افزار هر روز بیشتر شد.

سرطان ماه امسال باز هم پگاسوس خبرساز شد و روشن شد سیاستمداران، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و وکلا در سراسر جهان هدف آن قرار گرفته‌اند و تلفن پنجاه هزار نفر هم از طریق شرکت ان‌اس‌اُ کنترل می‌شده است.

در فهرستی که به بیرون درز کرده بود نام کسانی دیده می‌شد که در کشورهای مختلف دنیا با پگاسوس زیر نظر بودند. در میان آنها نام جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی-آمریکایی که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید هم دیده می‌شد.

ان‌اس‌اُ این گزارش‌ها را بی‌پایه و اساس خوانده بود.

پگاسوس هم تلفن‌های اندرویید و هم آی‌فون‌ را آلوده و به پیامک‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی دسترسی پیدا می‌کند و میکروفن‌های تلفن را هم مخفیانه روشن می‌کند.
براساس گزارش‌ها برخی از کارکنان شرکت‌ ان‌اس‌اُ کارکنان سابق واحد ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل بوده‌اند.

این واحد که یکی از بزرگترین واحدهای ارتش اسرائیل و وظیفه اصلی‌اش رمزگشایی و ردیابی اطلاعات است، تا یک دهه پیش تقریبا ناشناخته بود.‌

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.