Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 32931
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 29 نوامبر 2021 - 8:49 |

امضای قرارداد گازی بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان

امضای قرارداد گازی بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان

ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قرارداد گازی امضا کردند. خبرگزاری دولتی ایران این قرارداد را “رونمایی از دستاورد دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم” توصیف کرده است. این قرارداد در حاشیه اجلاس اکو در عشق‌آباد امضا شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، جمهوری اسلامی ایران با سواپ (ترانزیت) دو میلیارد مترمکعب گاز سالانه ترکمنستان به آذربایجان از طریق خاک ایران توافق کرد.

این قرارداد سه جانبه سواپ روز (یکشنبه ۷ قوس) در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌اقتصادی (اکو) با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و وزرای نفت دو کشور امضا شد.

بر اساس این توافق، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد. این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت خواهد شد. ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد. قرارداد امضا شده از اول دی‌ماه سال جاری بدون سقف زمانی اجرا می‌شود.

طبق این قرارداد، جمهوری اسلامی ایران در مرز ترکمنستان گاز صادراتی از این کشور را تحویل گرفته و ما به ازای آن را در مرز جمهوری آذربایجان تحویل خواهد داد.

ترانزیت گاز ترکمنستان به آذربایجان می‌تواند برای اقتصاد ایران سودمند و پردرآمد باشد و تمایل ایران برای بهره‌برداری از امکانات جغرافیایی و استراتژیک برای انتقال انرژی منطقه را بیشتر کند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.