Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32911
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاسی تاریخ انتشار : 28 نوامبر 2021 - 19:12 |

ایران؛ بستر امن و مساعد برای مهاجرین افغان

ایران؛ بستر امن و مساعد برای مهاجرین افغان

نویسنده: قربان فهام
بعد از سقوط حکومت پیشین افغانستان شمار زیادی شهروندان این کشور، به کشورهای همسایه به خصوص جمهوری اسلامی ایران مهاجر شدند. روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان در افغانستان، موج گسترده و فزاینده مهاجرت را در پی داشت. بحران سیاسی، مشکلات اقتصاد و بی اعتمادی نبست به آینده روشن و بهتر در افغانستان، موجب افزایش پدیده مهاجرت در این کشور شده است. آنچه در این نوشتار مورد توجه قرار می گیرد موضع جمهوری اسلامی
ایران در قبال مهاجران افغانستان، بسترهای فرهنگی-اجتماعی مناسب این کشور و امکانات مساعد برای مهاجران افغانستان مقیم ایران است.

جمهوری اسلامی ایران در دروه های مختلف تاریخی، با توجه به اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان در قبال مهاجران افغانستانی، موضع روشن و سازنده داشته است. بیشتر مهاجرت افغانستانی ها به جمهوری اسلامی ایران همزمان بوده است با جنگ های داخلی در افغانستان و سالهای جنگ ایران و عراق. در آن روزگار، رهبر وقت ایران آیت الله خمینی دستور داد مرزهای ایران برای ورود مهاجران افغانستانی باز شود. در همین میان، بسیج و سپاه را مکلف ساختند تا با مهاجران افغانستان همکاری و کمک کنند. به تدریج تعداد افغانستانی های مهاجر در ایران افزایش یافت و در بخش های مختلف مشغول به کار شدند.

روند مهاجرت افغان ها به ایران با توجه به شرایط افغانستان متفاوت بوده است. این روند با برخی تحولات سیاسی- امنینی چون جنگ با شوروی، جنگ طالبان، اشغال امریکا و هم اکنون با قدرت یابی دوباره طالبان در افغانستان وارد فاز تازه ای شده است. در شرایط کنونی تهدید داعش و مسائل امنیتی سبب شده است تا جمهوری اسلامی ایران در مورد مهاجرت غیر قانونی افغانها به این کشور محدویت های لازم را وضع کند. با این وجود، شمار زیادی از مهاجران افغانستان به صورت قانونی و غیر قانونی در ایران زندگی می کنند. آن عده از اشخاصی که به صورت قانونی و با اسناد در ایران زندگی می کند از امکانات مورد توجه و مهم برخوردار است.

بسترهای اجتماعی و ارزشهای فرهنگی ایران موجب شده است تا مردم افغانستان رغبت حضور در ایران را داشته باشند. به لحاظ اجتماعی؛ الگوهای رفتاری و فرایند جامعه پذیری بخش از مردم افغانستان با مردم ایران مشابه است. از همین روی انگیزه سفر و مهاجرت به ایران در میان مردم افغانستان زیاد است. طبق گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ایران دومین مقصد مهاجرت افغان ها بوده است.

به لحاظ فرهنگی نیز ارزشها مشترک فرهنگی مثل دین، زبان و تبار میان افغانستان و ایران موجب توجه خاص مردم افغانستان نسبت به ایران می شود. ارزشهای مشترک فرهنگی بین افغانستان و ایران از آغاز مهاجرت افغان ها به این کشور، همیشه در حسن برخود مردم و دولت ایران با مهاجران افغانسانی تأثیر گزار بوده است.

یکی از مقامات ایرانی چنین گفته بود:
“طی چهار دهه گذشته سعی کرده ایم که به عنوان یک همسایه خوب برای افغانستان ایفای نقش کنیم چنانکه پس از کودتای کمونیستی که در افغانستان رخ داد بدون هرگونه ملاحظه ای مرزهای خود را باز کردیم تا مردم مسلمان افغانستان این امکان را داشته باشند که به جمهوری اسلامی ایران بیایند و به عنوان مهمان از آن ها پذیرایی شده است”. همین طور ارایه خدمات تحصیلی برای مهاجران افغانی از سوی ایران و نقش دانشجویان مهاجر در دانشگاه های ایران نشان دهنده توجه جمهوری اسلامی ایران به افغانستانی های مهاجر است.

علاوه بر این، می توان از فرصت های اقتصادی و بستر های ایجاد شغل برای مهاجران افغانستان در ایران یاد کرد. امروزه بخش کثیری از مهاجران افغان مصروف تجارت، تحصیل و کار در ایران هستند که این مسأله هم به سود جمهوری اسلامی ایران است و هم بر فایده مهاجرین افغان.

نویسنده : قربان فهام
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.