Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32770
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 06 نوامبر 2021 - 16:00 |

بنیاد دفاع از دموکراسی: خلیلزاد نماینده واقعی طالبان در امریکا است

بنیاد دفاع از دموکراسی: خلیلزاد نماینده واقعی طالبان در امریکا است

نهاد مشهور امریکایی بنام بنیاد دفاع از دموکراسی در تازه ترین تحلیل خود گفته است که خلیلزاد نماینده واقعی طالبان در واشنگتن است.

این نهاد در ویبسایتش نوشته که هرچند زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان تمامی ناکامی و اشتباهات در این روند را بر گردن محمد اشرف غنی رییس جمهور فراری افغانستان می‌اندازد؛ اما واقعیت این است که تمامی تقصیرات از خود او است.

در این نوشته آمده، خلیلزاد به هیچ صورت طالبان را نقد نمی‌کند، بلکه با چشم سفیدی تمام از این گروه دفاع و نمایندگی می‌کند.

به باور نویسنده این مطلب، طالبان در روند صلح هیچ گونه باورمندی و تعهد نداشت، به آتش‌بس، به مذاکرات با دولت حاضر نشد و تمام نقشه‌اش این بود همانگونه که بر کل افغانستان دست پیدا کرد، دست پیدا کند.

بربنیاد این تحلیل، خلیلزاد زیر نام روند صلح در افغانستان، مسوول از بین‌رفتن تمامی دست آوردها و نیز خطرات احتمالی از افغانستان، خواهد بود.
این نهاد نوشته که شبکه القاعده هنوز هم رابطه نا گسستنی با طالبان دارد.

در این تحلیل تاکید شده که دو گروهی که باید از زلمی خلیلزاد باشد طالبان و القاعده است.

این در حالی است که اخیراً زلمی خلیلزاد تمامی ناکامی های روند صلح و تسلط طالبان بر افغانستان را بر دوش اشرف غنی انداخته و فرار او را عامل اصلی شکست در افغانستان خوانده است.

اما؛ امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری ادعا دارد که خلیلزاد عامل اصلی طرح به گفته او طرح بزرگ فریب، در افغانستان بوده است.

بسیاری از نهادهای دیگر امریکایی نیز خلیلزاد را عامل اصلی شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان خوانده اند و برخی آنان اعلام کرده که این مساله را بررسی می‌کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.