Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 32972
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 30 نوامبر 2021 - 12:27 |

بانک جهانی ۵۰۰ میلیون دالر از پولهای بلاک شده افغانستان را آزاد می‌کند

بانک جهانی ۵۰۰ میلیون دالر از پولهای بلاک شده افغانستان را آزاد می‌کند

مسولان بانک جهانی از آزاد سازی ۵۰۰ میلیون دالر پول‌های بلاک شده افغانستان خبر داده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از خبر گزاری قرار است اعضای هیات مدیره بانک‌جهانی طرحی را در زمینه چگونگی آزاد سازی آن را برای کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان آماده خواهند کرد.

منابع گفته اند که این پول برای رفع نیازهای فوری مراقبت‌های صحی در افغانستان، جایی‌که کم‌تر از هفت درصد جمعیت آن در برابر ویروس کرونا واکسین شده‌اند، اختصاص می‌یابد.

این منبع افزوده که بانک جهانی می‌خواهد این پول را بدون هیچ نظارت یا گزارشی به سازمان ملل و سایر آژانس‌های بشردوستانه منتقل کند.

با وجود که بانک های افغانستان تحریم است؛ اما منابع گفته اند که کار اولیه روی مبادله بالقوه دالرهای امریکایی برای افغان‌ها انجام شده است تا این وجوه را به افغانستان تحویل دهند.

با این حال، منبع دیگر تأکید کرده است که این برنامه‌ها فقط در حد پیشنهاد است و هنوز اجرا نشده است.

دو منبع گفته‌اند که این رویکرد، وجوه ARTF را به حساب‌های بین‌المللی مؤسسات خصوصی افغانستان واریز می‌کند، که افغان‌ها را از حساب‌های بانکی خود در افغانستان به گروه‌های بشردوستانه در افغانستان پرداخت می‌کنند.

در گزارش تاکید شده که با این روش، بانک جهانی راه میان‌بر را برای طالبان باز و در نتیجه از درگیری با تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل جلوگیری می‌کند.

این خبرگزاری اما تصریح کرده است این طرح پیچیده و آزمایش نشده است و ممکن است اجرای آن زمان ببرد.

از سوی دیگر، در گزارش گفته شده که پس از تسلط طالبان بر کابل و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بیش از ۳۰ میلیون نفر با یک اقتصاد پرتنش، کمبود مواد غذایی و فقر رو به رشد روبه‌رو هستند.

در این گزارش هشدار داده شده که با وجود عدم پرداخت معاشات آموزگاران، کارمندان صحی و سایر ادارات دولتی، این کار می‌تواند فروپاشی سیستم‌های مربوطه را تسریع بخشد.

بانک جهانی پس از تسلط طالبان، پرداخت‌ها را به حالت تعلیق درآورد و هم‌زمان با آن، امریکا کمک‌هایش به افغانستان را تعلیق و ذخایر ارزی بانک مرکزی را مسدود کرد.

آژانس خبری صدای پامیر_کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.