Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 32935
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 29 نوامبر 2021 - 9:09 |

وال‌استریت ژورنال:کابل وشهرهای افغانستان از سوی ماموران مخفی طالبان از درون تصرف شده بود

وال‌استریت ژورنال:کابل وشهرهای افغانستان از سوی ماموران مخفی طالبان از درون تصرف شده بود

سه‌ونیم ماه پس از فرار اشرف‌ غنی، رسانه‌های امریکایی به‌تازه‌گی گزارش کرده‌اند که کابل و سایر شهرهای افغانستان از سوی مأموران مخفی و نفوذی طالبان از درون تصرف شده بود.

اشرف‌ غنی، رییس‌ جمهور فراری کشور، سه‌ونیم ماه پیش از امروز در بیست‌وچهارم اسد، کابل را ترک کرد و با فرار او از کشور، کنترل همه ولایت‌ها به ‌شمول پایتخت به دست طالبان افتاد.

براساس یک گزارش تازه وال‌استریت ژورنال، مأموران مخفی طالبان اغلباً با پوشیدن پتلون، عینک آفتابی ورزشی و ریش‌های تراشیده، در شهرها به‌ویژه در کابل جابه‌جا شده بودند. همین‌طور در گزارش آمده است که این مأموران وابسته به طالبان، از سال‌ها به این طرف در وزارت‌خانه‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های کمک‌رسانی دولت پیشین افغانستان نفوذ داشتند.

بنا بر اطلاعات این گزارش، زمانی که نیروهای امریکایی در ماه آگست در حال ترک کردن افغانستان بودند، مأموران مخفی وابسته به طالبان در کابل و سایر شهرهای این کشور فعالیت‌های‌شان را علنی کردند. سپس همه را غافل‌گیر ساخته و با بیرون آوردن سلاح‌های خود از مخفی‌گاه‌ها، به طالبان کمک کردند که به‌سرعت کنترل شهرها را از داخل در اختیار بگیرند.

مولوی محمد‌سلیم سعد، از فرماند‌هان ارشد طالبان که در زمان حکومت پیشین، «عملیات‌های انتحاری و ترورها» را در شهر کابل سازمان‌دهی و هدایت می‌کرده، به وال‌استریت ژورنال گفته که آنان در هر اداره و سازمان افراد خود را داشتند. به نقل از سعد، همین مأموران مخفی بودند که کنترل مکان‌های استراتژیک را در اختیار گرفتند. وال‌استریت ژورنال نوشته است که افراد آقای سعد را نیروهای بدری شبکه حقانی تشکیل می‌دهند؛ بخشی از طالبان که به دلیل ارتباط با القاعده توسط ایالات متحده به‌عنوان یک سازمان «تروریستی» معرفی شده است.

طبق اطلاعات این رسانه‎‌ امریکایی، طالبان در جنگ بیست‌ساله افغانستان، بیش‌تر از مخفی‌گاه‌های مناطق روستایی با نیروهای امنیتی افغان و امریکایی درگیر بودند. با این حال، نیروهای امنیتی افغان و امریکایی در تلاش برای کنترل مناطق روستایی بودند؛ اما پایان بازی توسط یک شبکه بزرگ مخفی در شهرها به نفع طالبان رقم خورد. گزارش می‌گوید که در پانزدهم آگست، پس از فرار اشرف‌ غنی، همین مأموران مخفی ریش‌تراشیده، پتلون در تن و عینک ورزشی در چشم، پایتخت را تصرف کردند؛ در حالی ‌که نیروهای شناخته شده طالبان هنوز در بیرون از دروازه‌های کابل بودند.

در گزارش هم‌چنان آمده است که محمد‌رحیم عمری، از فرماند‌‌هان رده میانی نیروی بدری طالبان، به‌طور مخفی در تجارت تیل در کابل مشغول کار بوده است. این نظامی طالبان به این رسانه امریکایی گفته که او و دوازده نفر دیگر به یک مرکز سرویس امنیتی در شرق شهر کابل اعزام شدند و در آن‌جا افسران حکومت پیشین را نخست خلع سلاح و «آن‌ها را از تخریب کمپیوترها و سایر اسناد منع کردند.»

همین‌طور مأموران دیگر برای تصرف سایر مراکز دولتی و نظامی به میدان هوایی بین‌المللی کابل رفته بودند؛ جایی‌ که نیروهای امریکایی در حال تلاش‌ گسترده برای عملیات تخلیه اضطراری بودند. این مأموران وظیفه داشته‌اند که کنترل اطراف میدان هوایی کابل را به دست بگیرند تا این‌که صبح روز بعد نیروهای مسلح طالبان از حومه‌های شهر وارد کابل شدند.

پیش از این، در مورد چگونه‌گی سقوط شهرهای استراتژیک کشور، به‌ویژه کابل-پایتخت، حدس و گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشت. برخی از مقام‌ها و مأموران امنیتی حکومت پیشین نیز به این باور بودند که طالبان افراد خود را از قبل در داخل شهرها جابه‌جا کرده بودند. اما این گزارش تازه، سه‌ونیم ماه پس از خروج نیروهای امریکایی و فروپاشی جمهوریت، واضحاً این گمانه‌زنی‌ها را تأیید کرده است. بسیاری از ولایت‌ها در آن زمان بدون هیچ‌گونه مقاومت و درگیری، به کنترل طالبان درمی‌آمد.

کابل یکی از آن شهرهایی بود که بدون حتا یک فیر گلوله به دست طالبان افتاد. برخی آگاهان در آن زمان می‌گفتند که مسوول فروپاشی ارتش و دیگر ساختارهای امنیتی، اشرف ‌غنی است؛ زیرا به باور آن‌ها بی‌توجهی او به نیروهای امنیتی از جایگاه رییس‌ جمهور و سرقوماندان اعلا و سپس فرارش، ارتش را با شکست و فروپاشی مواجه کرد.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

| منبع خبر : روزنامه هشت صبح
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.