Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 33355
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2021 - 8:55 |

افزایش ارزش لیره در پی اعلام تدابیر اضطراری دولت ترکیه

افزایش ارزش لیره در پی اعلام تدابیر اضطراری دولت ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، تدابیر تازه‌ای را برای تقویت لیره اعلام کرده است، از جمله یک طرح حمایتی که از حساب‌های پس‌انداز مردم در برابر نوسانات ارزش لیره محافظت می‌کند.

آقای اردوغان پس از نشست روز دوشنبه کابینه در آنکارا اعلام کرد در صورتی که نرخ لیره در برابر ارزهای خارجی از نرخ بهره بانکی کمتر شود، دولت زیان صاحبان سپرده لیره را جبران خواهد کرد.

رئیس‌ جمهوری ترکیه گفت: «از این به بعد هیچ یک از شهروندان ما که نگرانند نوسانات نرخ ارز ممکن است سود بهره آنها را از بین ببرد، نیازی به تغییر سپرده‌های خود از لیره ترکیه به ارزهای خارجی ندارند.»

در پی اعلام خبر، روند افت شدید لیره در برابر دلار متوقف شد.

نرخ لیره ترکیه روز دوشنبه در ابتدا با ۱۰ درصد کاهش به ۱۸/۴۰ دلار رسید اما در پی اعلام برنامه های حمایتی دولت، ارزش لیره ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و در پایان روز هر لیره ۱۳/۱۵ دلار مبادله شد.

با این حال نرخ لیره در سال جاری ۴۵ درصد کاهش یافته است.

با اینکه لیره تنها در یک ماه گذشته حدود یک سوم از ارزش خود را از دست داده، رجب طیب اردوغان بر مواضع خود پافشاری و از کاهش نرخ بهره بانکی برای مقابله با افزایش تورم دفاع می‌کند.

نرخ تورم در ماه گذشته به ۲۱.۷ درصد رسید.

رئیس‌ جمهوری ترکیه یکشنبه (۱۹ دسامبر) گفت به دلایل مذهبی از افزایش نرخ بهره بانکی حمایت نمی‌کند.

بانک‌های مرکزی معمولا از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم استفاده می‌کنند اما آقای اردوغان این کار را “عامل اصلی همه بدبختی‌ها” توصیف کرد.

هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ اصلی بهره را از ۱۵ به ۱۴ درصد کاهش داد که چهارمین کاهش در چند ماه اخیر بود و به سقوط بیشتر ارزش لیره در برابر دلار انجامید.

با اینحال آقای اردوغان بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده که کاهش نرخ بهره را ادامه دهد.

رئیس‌ جمهوری ترکیه و متحدانش استدلال می‌کنند که کاهش نرخ بهره باعث تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد اما بسیاری از اقتصاددانان این میزان کاهش را غیرمسئولانه می‌دانند.

بانک مرکزی ترکیه تلاش کرده است که با استفاده از ذخایر دلاری پول ملی را تقویت کند اما به گفته کارشناسان توان جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش آن را ندارد

 

| منبع خبر : بی بی سی فارسی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.