Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 33453
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 23 دسامبر 2021 - 14:19 |

اقدامات راهبردی شهید سلیمانی علیه داعش

اقدامات راهبردی شهید سلیمانی علیه داعش

با آغاز جنگ در عراق و سوریه سردار قاسم سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درخواست دولت‌های عراق و سوریه و با دستور رهبر انقلاب وارد میدان جنگ با داعش گردید. روش و منطق کاری نیروهای قدس فعال کردن توانایی‌های پنهان در آن دو کشور بود، به همین جهت در عراق حشد الشعبی و در سوریه بسیج مردمی تشکیل شد و با کمک آن‌ها و هدایت و مشاوره نیروهای قدس سپاه، با داعش نبرد و بساط تروریست‌ها را در عراق و سوریه جمع کرد.

اکثر سیاسیون و نظامیان دو کشور اذعان کرده‌اند که اگر تلاش‌ها و اقدامات سردار سلیمانی و همرزمانش نبود، بغداد و دمشق به دست تروریست داعش می‌افتادند. سردار محمدجعفر اسدی از فرماندهان ایرانی در سوریه می‌گوید: من در سوریه بودم که یکی از اعضایی ارشد وزارت اطلاعات به سوریه آمد و در جلسه‌ای عنوان کرد که من از عراق می‌یایم. در بغداد جلسه‌ای بود و سیاسیون، روحانیون و… حضور داشتند آن‌ها گفتند اگر آن روز چهارشنبه‌ای سردار سلیمانی وارد بغداد شد، نمی‌آمد نه تنها بغداد که شهرهای کربلا و نجف نیز از دست می‌رفت مردم در حال فرار بودند. مسئولان بغداد هم آماده شده بودند تا شهر را ترک کنند، اما سردار سلیمانی آمد و وضعیت را تغییر داد.

ایشان در آنجا ۱۴ مجموعه درست کرد. برای هر مجموعه قرارگاهی تشکیل داد و بین افراد و نیروها تقسیم‌کاری صورت گرفت. تعدادی از آن‌ها مأمور به حفظ بغداد و تعدادی از نیروها مأمور به جلوگیری از پیشروی نیروهای تروریست داعش.

محمد حاج محمود دبیر کل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان در گفتگوی با تسنیم گفته است که بعد از هجوم داعش اولین کشوری که حتی قبل از آمریکا و اروپا به فرودگاه اربیل رسید، جمهوری اسلامی ایران بود. حاج قاسم با ۷۰ نفر نیرو از کارشناسان نظامی و سه محموله مهمات نظامی موردنیاز برای نبرد با داعش آمدند و خودش هم به همکاری با نیروی پیش‌مرگ پرداختند، حتی در منطقه مخمور شهید دادند.

سردار اقدم فرمانده قرارگاه حضرت زینب (س) گفته است. فرماندهان ارتش سوریه به تمام معنا به حاج قاسم اعتماد و ایمان داشتند و حضور ایشان را برای خود قدرت می‌دانستند حضور حاج قاسم در منطقه بار روانی بزرگ و مثبتی برای نیروها داشت.

در ایام همین درگیری بود که افکار عمومی با چهره دیگری از سردار سلیمانی آشنا شد، چهره‌ای که او در قامت یک سیاستمدار و دیپلمات کار کشته نشان داد که توانایی اقناع و همراه کردن کشورهای دیگر را برای ورود به جبهه مقاومت و نبرد با تروریست‌ها در سوریه دارا است. قاسم سلیمانی به‌عنوان نماینده ایران در سفر به روسیه طی مذاکرات با رئیس جمهور روسیه توانست از ظرفیت عملیاتی روس‌ها هم برای پیش برد اهداف بهره ببرد.
سردار سلیمانی بعد از چهار سال مبارزه و مقاومت در سوریه در سفری به مسکو به مدت دو ساعت و بیست دقیقه با پوتین دیدار و گفتگو کرد و آن را قانع کرد که در سوریه حضور یابند. سردار سلیمانی به پوتین فهماند که سوریه آخرین سنگر جبهه شرق است و اگر این را از دست بدهید، غربی‌ها ارزشی برای شما قایل نخواهند شد.

کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید: سردار سلیمانی فقط یک فرمانده نظامی نبود، سیاست را هم خوب می‌فهمید و درک درستی از سیاست بین الملل داشت، عرصه فرهنگی و اجتماعی را می‌شناخت و تعاملات که با مردم داشت، نشان دهند عمق نگاه سردار سلیمانی بود.
بنابراین تلاش‌ها و جان فشانی‌های که سردار سلیمانی در عرصه میدان و دیپلماسی انجام داد منجر شد به این که سیطره گروه تروریستی داعش در منطقه به پایان برسد.

س.م.ب. موسوی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.