Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 33027
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 05 دسامبر 2021 - 10:48 |

امریکا و ۲۰ کشور دیگر از اعدام ها وحاکمه نیروهای سابق افغانستان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده است

امریکا و ۲۰ کشور دیگر از اعدام ها وحاکمه نیروهای سابق افغانستان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده است

جمعی از کشورهای غربی به شمول امریکا، باصدور بیانیه مشرک از اعدام های جمعی و بدون محاکمه نیروهای حکومت پیشین افغانستان توسط طالبان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، امریکا، استرالیا، ، بلجیم، بلغارستان، کانادا، دنمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، جاپان، هالند، نیوزیلند، مقدونیه شمالی، لهستان، پرتغال، رومانی، اسپانیا، سویدن، سوئیس، بریتانیا و اوکراین با صدور بیانیه مشرک، از اعدام دسته جمعی نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان توسط طالبان ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: ما عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به قتل و ناپدید شدن اجباری نیروهای امنیتی سابق افغانستان که توسط دیده‌بان حقوق بشر و دیگران مستند شده، هستیم.

ازسوی هم در این بیانیه تاکید شده که گزارش‌ها در این باره نقض جدی قوانین حقوق بشر است و با عفو اعلام شده توسط طالبان مغایر است.

ما از طالبان می‌خواهیم که عفو اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و مقامات دولتی سابق را به طور موثر اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که این عفو در سرتاسر کشور و در همه صفوف نیروهای امنیتی اجرا خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که موارد گزارش شده باید فوراً و به صورت شفاف بررسی و مسوولان آن مجازات شوند و این اقدامات باید به وضوح و به‌‌عنوان بازدارنده‌ای فوری برای کشتار و ناپدید شدن اجباری بیشتر اعلام شود.

کشورهای صادر کننده این بیانیه تاکید کردند که ارزیابی طالبان از طریق اقدامات این گروه ادامه دارد.

بر اساس گزارش جدید سازمان دیده بان حقوق بشر، بیش از ۱۰۰ تن از اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان در چهار ولایت در مدت دو ماه و نیمی که از زمان به قدرت رسیدن طالبان گذشت، توسط این نیروها کشته یا ناپدید شده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.