Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 33216
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 14 دسامبر 2021 - 10:57 |

خلیلزاد بار دیگر برای نجات افغانستان از طالبان خواستار ایجاد حکومت همه شمول شد

خلیلزاد بار دیگر برای نجات افغانستان از طالبان خواستار ایجاد حکومت همه شمول شد

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان بار دیگر گفته که طالبان باید حکومت همه شمول ایجاد کنند تا افغانستان از این وضعیت نجات پیدا کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از خبرگزاری جمهور، خلیلزاد تاکید کرد که “امریکا و جامعهٔ جهانی از طالبان می‌خواهند تا در افغانستان حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران احترام بگذارند و به آنان زمینهٔ آموزش و کار را فراهم کنند.”

او تاکید کرد که با آنهم که اختلافات نظر میان جامعه جهانی و طالبان نباید سبب رنج بیشتر مردم عام افغانستان شود.

به گفته او، تاکید کرد که باید زمینه آموزش و کار برای زنان افغانستان مساعد شود.

خلیلزاد در مصاحبه با صدای امریکا همچنین گفته که توافقنامه دوحه فرصت گفتگو‌های بین الافغانی را مساعد کرد، اما به گفته او دولت پیشین افغانستان و گروه طالبان هردو در ناکامی آن باید مقصر شناخته شوند.

به گفته او، تفاوت‌ها و اختلافات میان دو جانب، پیش از سقوط افغانستان، سبب ناکامی مذاکرات بین الافغانی شد.

او بار دیگر از توافقنامه دوحه دفاع کرد و گفت که بر اساس آن حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان باید ۱۰ روز پس از امضای این توافقنامه، مذاکرات بین الافغانی را آغاز می‌کردند، اما این روند با شش ماه تاخیر آغاز شد.

خلیلزاد، اشرف غنی را به تاخیر مذاکرات متهم کرد و گفت: “نخست او حامی روند صلح نبود. مدت طولانی را در برگرفت تا یک هیات همه‌شمول را بفرستد. بعد، او پس از مدت دراز وارد مذاکرات افغانی شد. او زندانیان (طالبان) را آزاد کرد، اما رهایی آنان نیز شش ماه را در برگرفت.”

به گفته او، اگر غنی در افغانستان باقی می‌ماند، فرصت بهتر رسیدن به یک توافق مساعد می‌شد. او افزود که آقای غنی در مورد خروج نیروهای امریکا و مقاومت نیروهای افغان محاسبهٔ درست نداشت.

او پیش از این نیز بارها حکومت پیشین و طالبان را مسوول وضعیت موجود افغانستان دانسته؛ اما مقام های پیشین او را عامل شکست توافقات صلح و سقوط افغانستان خوانده اند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران امریکا، توافقنامه دوحه را عامل شکست امریکا در افغانستان خوانده و خلیلزاد را یک دیپلمات ناکام خوانده اند.

همچنین چندین نهاد امریکا از جمله کانگرس این کشور روند خروج ناکام و سقوط دولت پیشین افغانستان را به بررسی گرفته اند.

گفتنی است، خروج فاجعه بار امریکا از افغانستان که حکومت بایدن و به ویژه خلیلزاد مسوول آن شناخته شده، وجهه امریکا را در سطح جهان ضربه زده است.

کارشناسان می‌گویند، بسیاری از متحدین امریکا دیگر اعتبار خود را بالای این کشور از دست داده اند.

اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین متحد امریکا در جهان، نیز پس از این خروج دولت بایدن را به عدم مشوره لازم متهم کرد و گفت که این اتحادیه باید پس از این مساله اتکا به توانایی خودی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.