Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 33466
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : 23 دسامبر 2021 - 15:14 |

روسیه جهان راکمربند می کند

روسیه جهان راکمربند می کند

درغرب مشمول همه کشورهای عضو ناتو و غیرآن در اتحادیۀ اروپا، پارلمان اروپایی واتحاد اقتصادی اروپا، همه و درکل به یک باور رسیده اندکه آمریکا فقط گرفتار دشمنی و نفرت از روسیه است و روسیه به دست کم گرفتن آمریکا عادت نموده است. دراین میان اروپا به دنباله روی ویکسو نگری خودکاملا ملتفت است، اروپا که ناتو درآن قراردارد، هرچه آمریکا بگوید مخصوصا در برابر روسیه که همه از آن در بیم اند، باورنمی کنند، اما به تبعیت ناگزیر اند.  

روسیه در بیست سال پسین گامهای مهمی برداشت و خود را از بحران کم اقتداری در مناسبات بین المللی به جلگۀ اقتدار حریفانه با غرب ارتقا داد، بدیهی است که غرب در دوران جنگ سرد و سه دهۀ اخیر به ناتوانی روسیه امید وار شده بود، اما با بازگشت روسیه از بحران به ثبات و از ناتوانی به اقتدار، دوباره گرفتار همان ترس نهان شده در جان خویشتن اند. روسیه در مسایل خاورمیانه، دست آمریکارا خم نمود و در سوریه با روسیه آزمایی خود حریفان غربی خویش را اطمینان دادکه می تواند ادعاهای خود درزمینۀ غرب ستیزی را بررخ عالم بکشد. 

روسیه در افغانستان که سرنوشت مشابه آمریکا درآن کشور را سه دهه پیش داشت، با کمال خوشحالی نظاره گر سرگردانی آمریکا با بازیهای معکوس و بی نتیجۀ آنست. روسیه در افغانستان مورد اعتراض، انقاد و تخریب آمریکا و همه عوامل غربی آن قرارداشت، دراین سالها چیچین، قفقاز، آسیای میانه و گرجستان و اوکراین را هم مورد توجه قرارداده بود. مخالفان خود در ماورای قفقاز را سرکوب کرد و اروپای شرقی را هم نگذاشت به دست اروپایی ها قرار بگیرند. اینجا دریافت شد که خاک مرده ریگ روسیه بر شن های غرب خرابی دارند و اروپا با ترس از روسیه خودرا به مزدوران سرزنش شدۀ آمریکا مبدل نموده اند. 

روسیه آشفته یا آشوبگر؟

اکنون درجهان شش مورد اساسی در تعامل قدرت و تساوی سهم قدرتهای جهانی، وجود دارد که روسیه با غرب در مواجهه است و غرب با روسیه در تقابل سرد قراردارد، این شش مورد را به گونه ی خیلی شتابان بر می شماریم و از آن می گذریم: 

   اول:  اختلاف بی پایان و عیان آمریکا با روسیه و روسیه با آمریکا و متحدان، هم در مسایل بین المللی و هم در مقیاس منطقه ای. 

   دوم:  اختلاف آمریکا با چین و رفتار آن با انکشاف اقتصاد چینی درجهان، این اختلاف بیشتر به حوزۀ رقابت اقتصادی بستگی دارد و لی تبعاتش اگر نه همه، بلکه بخشی هم سیاسی اند. 

   سوم: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، که این دشمنی و تقابل سرد در حوزۀ مناسبات بین المللی به کشورهای فراوانی اثر نهاده است. ایران نیز با آمریکا مانند روسیه یکسره در تقابل است. 

   چهارم: اختلاف آمریکا با دوستان روسیه، چین، ایران و … در قاره های آفریقا، آمریکای یانکی ( لاتین )، خاور میانه ( فلسطین ) و نیز در برازیل و ونزویلا و بقیه کشورهای آن حوزه جغرافیایی. 

   پنج: مخالفت آمریکا با کشورهای شرق دور ( کوریای شمالی و برخی ممالک منطقه ای در آن سرزمین ها.

آمریکا برای خودش دموکراسی و برای روسیه مواضع حمایت از افراطی گری را عنوان می نماید. پیداست که اگر روسیه، چین، ایران، کوریا، کوبا و شماری از دول دیگر عالم دموکراسی را بهتر از آمریکا هم تمثیل نمایند، مورد قناعت آمریکا نخواهدبو و این کشور به دنبال نابسامان سازی اوضاع مخالفان در جهان است. دموکراسی آمریکا تعرض و تخریب را برای غیر آمریکایی ها در جهان مجاز می دارد ولی برای خودش دکتاتوری را تبرک مدارای انسانی معرفی می نماید. 

ناتو به استشاره آمریکا درهرنوبت دربرابر روسیه به ناروایی و اتهام سخن میزند و روسیه را برای بلعیدن اوکراین و حتی چند جمهوری کوچک منطقوی که قبلا در مدار روسیه بوده اند، داغتر می سازد. درهمین حوالی وبرهمین مبنا عربستان، ترکیه، برخی جمهوری های آسیای میانه و اوکراین را در برابر روسیه قرار میدهند تا بحران منطقه توسعه بیابد و روسیه گرفتار برخی ناملایمات سیاسی و اقتصادی در منطقه و جهان باشد.  

ولادیمیر پوتین درهرنوبت غرب را به اقدامات مسلحانه دربرابر خود سرزنش می کند و با وزیردفاع، رییس ستاد ارتش و متصدی استخبارات روسیه در مجالس سری و نهان خود زمینه های نگرانی غرب را فراهم می آورد و مسایل جهانی را روی هم رفته در مسیر باورهای خود قرار میدهند. آمریکا با نمایش قدرت و خود بزرگ بینی بیش از توان، درهرپنج دایره ای که برشمردیم، اوضاع را به زیان خود متحول می سازد. 

کاری که آمریکا در افغانستان انجام داد، شاید در دل این ماجرا برنامه ای بود که بتواند از آن بهره برداری سودمند سیاسی و ژیوپولتیک، جیو استراتژیک و ژئو اکانومیک نماید، اما به گونه آفتاب روشن است که در برامدن از افغانستان، پنج نتیجه منفی و بد برای خودش رقم زد و اوضاع را بدون مصرف و چالش های هزینه بر به نفع روسیه مسیر داد. امروز این پنج مورد نیز در اشتباه آمریکا به وجود آمده اند: 

   ۱ . آمریکا دوست با ثبات و یار روزهای بد ملل و نحل دیگر نیست. فقط با بازی های کلان اوضاع را بیشتر برای دشمنانش فراهم می سازد و چنین عملی را در زبانزد ها می گویند: « زمستی میدهد نوبت به دشمن»!  

   ۲ . به دلیل برخورد های ناشی و عریان سیاسی، از تحلیل مسایل عام مردم در این سرزمین ها دور می ماند و مسایل سیاسی و فرهنگی را تفکیک نمی تواند. این است که اگر به خدمت بپردازد، دشمنی کسب می نماید. 

   ۳ . درگیری با مسایل دین و برخورد با مذهب، شوخی بردار نیست، آمریکا در عراق و در افغانستان با سرافکندگی تمام با تفنگ های سربزیر بعد از دو دهه با کمال شرمساری بر گشت و رفت. 

   ۴ . سرکوب رهبران کشورها، مجازات آنها در خاک کشورشان و هتک حرمت به این ملت های بومی، روحیۀ مردم را در برابر آمریکا کاملا متغیرر ساخته است. 

  1. موضوع مردم عرب فلسطین و حمایت های آفتابی آمریکا از اسرائیل که دشمن همه مسلمانها تلقی می گردد، مسلمانهارا با وجود روابط با این کشور، به اختلاف و بد اندیشی در برابر خودش متحول می سازد. 

با این بینش و نگرش به این نتیجه نزدیک می شویم که، روسیه آشوبگر و آشفته نیست، بلکه دارد جهان را کمر بند میزند و برای آینده جهان بدون آمریکای تهدیدگر، گامهای استواری بر می دارد. 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

نویسنده :  آفاق دروازی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.