Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 33677
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 29 دسامبر 2021 - 22:30 |

شاخص‌های قرآنی مکتب شهید سلیمانی

شاخص‌های قرآنی مکتب شهید سلیمانی

مؤلفه ها و شاخص های مکتب شهید سلیمانی قابلیت تدوین چندین کتاب، رساله و مقاله را دارد. البته چندین همایش برگزار و تعداد مقالات ارزشمندی در عرصه مکتب شهید سلیمانی و ره آوردها و دست آوردهای آن تألیف و ارائه شده است و مخاطبان محترم می توانند به همایش مکتب شهید سلیمانی از سوی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، مراجعه و مقالات مربوطه را مطالعه فرمایند. در این مختصر به برخی از برجسته ترین شاخص هیا قرآنی مکتب شهید سلیمانی به اجمال اشاره می شود:

۱- دفاع از مظلوم: در فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان و…. او به ندای هر مظلوم و مستضعفی در هر جای عالم پاسخ مثبت داد و به حمایت برخواست. «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.» (نهج‌البلاغه، نامه ۴۷)

۲-مبارزه با استکبار جهان: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِیَاء تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ…- ممتحنه،۱»  دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی مگیرید و با آنها اظهار دوستى نكنید. دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم، دوو روی یک‌‌سکه و مهم‌‌ترین مؤلفه‌‌های ایمانند. همه نسبت به هم مسؤلیم.

سردار لحظه‌‌ای ازاین مهم غافل نبود (نجات محاصره اربیل عراق با ۷۰ نفر از نیروهای خاص خود و حضوفعال در دیگر معرکه‌‌های مبارزه با استکبارجهانی). درواقع او نماد یاوری از مظلوم و دشمنی با ظالم و استکبارجهانی است. «مأمور FBI: سلیمانی شیوه مبارزه تاکتیکی و راهبردی موفقیت آمیز داشت و…» و «سردار به ژنرال پترائوس رهبری نیروهای آمریکای در عراق: من سیاست‌‌های ایران را در عراق و سوریه و لبان و افغانستان کنترل می‌‌کنم و…»

۳-باور به شکست‌‌ناپذیری: مرتبط با «عِزَّت» است؛ چراکه عزت حالتى است که انسان را مقاوم، و شکست ناپذیر مى سازد. با این نگاه چیزی به نام شکست وجود ندارد، آنچه بدست می‌‌آید نتیجه است. وقتی انسان دنبال چیزی رفت و چیز دیگر حاصل شد (ماوقع لم یقصد و ما قصد لم یقع) نباید نا امید شود. نتایج یا مثبت و حاکی از انجام درست تکالیف است یا منفی و حاکی از نادرستی شیوه و اتخاذ شیوه معقول (نه افسوس و مأیوسی) است. آدمی تازنده است شکست نخورده است، نتایج مثبت و منفی را تجربه می‌‌داند ودرموقعیت‌‌ها بهر می‌‌گیرد. افرادی که باور به شکست دارند می‌‌ترسند از عملیاتی سازی نقشه ذهنی خود و آنها را وادار به قناعت به زندگی نکتب‌بار می‌‌کند. توماس ادیسون ۹۹۹۹ بار تلاش کرد جهت ساخت «لامپ» موفق نشد  و گفت کشف کردم که از طریق دیگر بایست مسئله را پی‌‌گرفت. ویلیام شکستپر، شکستها به ما خیانت می‌‌کنند زیرا ایجاد ترس موجب محدودیت و عدم تلاش لازم جهت کسب موفقیت است «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنين- منافقون،۸»

۴-پروراندن اندیشه برای نوآوری: مجموعه نشانه‌‌ها و رفتارهای که به انتخاب رهیافت فعال و خود آغازی می‌‌انجامد و کار به فراتر از آنچه به طور رسمی از یک وظیفه و مقام معین خواسته شده منجر می‌‌شود، حاصل خلاقیت است.

کسانی که از اندیشه و تفکر بی بهره‌‌اند و پیرو طاغوتند، از راه راست دور و بدترین جایگاه دارند «وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِكَ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبيلِ- مائده، ۶۰» سردار، با ابتنا بر شناخت ظرفیت‌‌ها و با اتکال بر خدا و شکوفاسازی خلاقیت، فکرنو و راهگشا به جبهه مقاوت داد.

ساختارهای ابتکاری: سازگاری با رسالت سازمان، تمرکز بلندمدت، هدفمندی و عملگرایی، پایداری در برابر موانع و وقفه‌‌ها، خود آغازگری و بیش فعالی است. ع.حیدری

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.