Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 33065
  پرینتخانه » سیاسی, فرهنگ و هنر, فرهنگی تاریخ انتشار : 06 دسامبر 2021 - 21:41 |

نقش رایزنی جمهوری اسلامی ایران در تقویت روابط فرهنگی با افغانستان

نقش رایزنی جمهوری اسلامی ایران در تقویت روابط فرهنگی با افغانستان

ایران و افغانستان دارای تجربه تاریخی مشترک اند. این تجربه تاریخی، در بعد فرهنگی نیز قابل نمود بوده است و مردمان هر دو کشور تعلق خاطر خاص نسبت به یکدیگر دارند. در واقع؛ ارزشهای مشترک فرهنگی میان افغانستان و ایران، دلیل همگرایی و حسن نیت در روابط متقابل میان هر دو کشور بوده است.
جمهوری اسلامی ایران در طول سال های متمادی از مجاری مختلف برای تقویت روابط فرهنگی با مردم و کشور افغانستان تلاش نموده است. در این میان، میتوان از نقش و جایگاه نهاد رایزنی این کشور در افغانستان نام برد. همینطور می توان گفت فعالیت های نهاد رایزنی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان می تواند در بسیاری مواد در تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور تأثیر گزار باشد. این تأثیر گزاری در بخش های ذیل قابل بررسی و دقت نظر است.

۱- گسترش احساس خودی
مردم افغانستان و ایران تجربه تاریخی مشترک داشته و در یک سرزمین پهناور زیسته اند. زیست مشترک تاریخی این مردم در یک سرزمین کلان تر، با ارزشهای مشترک اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی همراه بوده است.
بدون شک توجه به مسائل فرهنگی مثل تبار، دین، زبان، خطاطی، موسیقی و مسائل دیگر که در طول تاریخ، ارزش های مشترک مردم افغانستان و ایران بوده اند، در تقویت روابط فرهنگی و گسترش دوستی و برادری و همین طور گسترش احساس خودی میان مردمان هر دو کشور تأثیر گزار است. رایزنی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این ارزشها و بازخوانی آن، می تواند نقش مهم و ارزنده در این خصوص داشته باشد. در این مورد، نهاد رایزنی ایران با برگزاری برنامه های تاریخی- فرهنگی و هم چنین معرفی منابع و آثار باستانی هر دو کشور و توجه به شخصیت های فرهنگی حوزه زبان فارسی می تواند نقش بهتر و سازنده تر دشته باشد.

۲. همکاری های تحصیلی
بر همگان پیداست که سطح دانش در افغانستان بسیار پائین است. کشوری که بوی دود و باروت در آن توان زیستن را از شهروندانش گرفته است. در چنین شرایط، توجه به مسائل فرهنگی و بخصوص فعالیت های دانشگاهی کاری است بس سخت و دشوار. کشور ایران علاوه بر این که در عرصه سیاسی یکی از راه حل های افغانستان است در بعد فرهنگی نیز بیشتر از هر کشور دیگر میتواند در افغانستان نقش سازنده داشته باشد. توجه به تربیت و تحصیل جوانان افغانستان در دراز مدت راه حل آینده افغانستان است. امروزه تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی در کشور ایران مصروف تحصیل اند که از این بابت باید به دیده قدر نگرسته شود.
با توجه به شرایط کنونی افغانستان و نیازمندی های تحصیلی جوانان افغانستان، انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران در این خصوص توجه بیشتر داشته باشد و در آینده درخشان جوانان افغانستان سهم بیشتری بگیرد. در این میان نهاد رایزنی جمهوری اسلامی ایران از نقش بسیار مهم برخوردار است که در این زمینه، انتظار همکاری می رود.

۳. برگزاری مراسم دینی- مذهبی
در این راستا باید میکانیزم ها و راه حل های جستجو شود که زمینه و بستر مساعد برای انتشار و گسترش ارزش های مذهبی فراهم شود. توجه جمهوری اسلامی ایران به مسائل دینی- مذهبی عامل اساسی در تقویت روابط فرهنگی میان هر دو کشور محسوب می شود. در این خصوص، رایزنی جمهوری اسلامی با بیان راه حل های ارزنده فکری و مساعدت بخشیدن زمینه فعالیت های دینی- مذهبی در افغانستان از نقش قابل توجه برخوردار می باشد. بدون شک اسلامی اررش اسلامی میان کشور های اسلامی به خصوص ایران و افغانستان است و توجه به ارزش های دینی- مذهبی عامل بسیار مهم در تقویت روابط فرهنگی هر دو کشور محسوب می شود.

نویسنده: قربان فهام
خبرگزاری صدای پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.