Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 33372
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2021 - 13:42 |

چین با حمایت روسیه قطع نامه امریکا در مورد افغانستان را ویتو کرد

چین با حمایت روسیه قطع نامه امریکا در مورد افغانستان را ویتو کرد

خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی گفته که چین با حمایت روسیه پیش‌نویس قطعنامه امریکا در مورد افغانستان را وتو کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، امریکا در نشست روز گذشته(دوشنبه، ۲۹ قوس) شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس ایجاد سیستمی را برای استثنا قرار دادن برخی تحریم ها بر افغانستان ارائه کرد؛ اما چین به همکاری روسیه آن را ویتو کرد.

بربنیاد این پیشنهاد قرار بود، سیستمی برای استثناهای بشردوستانه از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده برای افغانستان تحت کنترل طالبان، ایجاد شود.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع نوشته که چین خواهان حذف یک پاراگراف از قطعنامه است که به کمیته تحریم‌های مسوول افغانستان اجازه‌ می‌دهد “معافیت‌هایی از توقیف دارایی‌ها را در صورتی که چنین چشم‌پوشی برای تسهیل کمک‌های بیش‌تر به افغانستان ضروری است، ارایه کند.

همچنین یک دیپلمات دیگر گفته چین در اصل با تحریم‌ها مخالف است و این کشور مخالف مکانیزم معافیت موردی است.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل، روز گذشته در توییتی گفت: “کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های حیاتی باید بدون هیچ مانعی به مردم افغانستان برسد.”

او تصریح کرده است که شرایط یا محدودیت‌های ایجاد شده قابل قبول نیست.

از سویی هم یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفته است که در حال حاضر هیچ معافیت بشردوستانه از رژیم تحریم‌ها وجود ندارد که در سال ۲۰۱۵ بر طالبان تحمیل شده است و برای امدادگران “انجام معاملات مالی با وزارت‌خانه‌هایی که در راس آن‌ها افراد تحت تحریم هستند، تحریم‌ها را نقض می‌کند.”

این در حالی است که امریکا امیدوار بود روز دوشنبه پیش‌نویسش توسط ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت تصویب شود تا آن‌ها بتوانند آن را امروز سه‌شنبه، ۳۰ قوس، به رای‌گیری بگذارند.

در گزارش گفته شده که ایالات متحده با کنار گذاشتن پاراگراف مورد مناقشه در مورد معافیت‌های موردی، پیش‌نویس جدیدی را اواخر روز دوشنبه، ۲۹ قوس، ارایه کرد. در این پیش‌نویس آمده بود که برای مدت یک سال، کمک‌های بشردوستانه ناقض تحریم‌های افغانستان تلقی نمی‌شود.

با این وجود، مارتین گریفیتس رییس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، نوشته است: “نیاز به نقدینه‌گی و تثبیت سیستم بانکی در حال حاضر ضروری است نه‌تنها برای نجات جان مردم افغانستان، بلکه برای فعال کردن سازمان‌های بشردوستانه برای پاسخگویی.”

گفتنی است که این اولین رویارویی چین و امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد چگونگی کمک به افغانستان زیر اداره طالبان است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.