Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 33020
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 05 دسامبر 2021 - 9:36 |

باشنده گان کندوز از افزایش جرم های جنایی نگران است

باشنده گان کندوز از افزایش جرم های جنایی نگران است

در این اواخیر افزایش جرم های جنایی باعث نگرانی جدی تاجران، کسبه کاران و باشنده گان ولایت کندوز شده است.

به گزاش آژانس خبری صدای پامیر ، تعداد از باشنده گان کندوز به روزنامه هشت صبح گفته است که افراد ناشناس در یک ماه گذشته چندین دکان را سرقت کرده اند وچندین تن را کشته اند.

آنان با ابراز نگرانی از مال وجان شان، گفته است که افراد ناشناس در روز روشن دزدی می کند وآدم می ربایند، اما مسولان محلی طالبان هیچ اقدامی برای مهار این رویدادها نکرده است.

ضیاءالحق ضیایی، از بسته‌گان یکی از قربانیان است که چندی پیش، از سوی دزدان با استفاده از «چکش» در آسیابش کشته شد. ضیایی می‌گوید که دزدان آدم‌خان و شاگردش را که آسیاب آرد داشتند، شب‌هنگام با ضرب چکش کشتند. وی می‌افزاید: «از آدم‌خان اکنون دو فرزند کوچک به جا مانده است و شاگرد وی نامزاد بود که قرار بود در آینده نه چندان دور ازداوج کند.»

بشیراحمد یکی از دکانداران مرکز شهر کندز می‌گوید که دزدان مسلح دو هفته پیش در روز روشن همه اموال دو دکان موبایل‌فروشی را با خود بردند. به گفته بشیراحمد، اگر این سرقت‌های مسلحانه ادامه یابد، بیش‌تر دکانداران مجبور خواهند شد که از کار دست بکشند.

سرقت‌های مسلحانه و آدم‌ربایی‌ها در کندز سبب شده است که شماری از تاجران و افراد سرشناس، کندز را ترک کنند و به کابل و کشورهای همسایه افغانستان بروند. یکی از فعالان مدنی ولایت کندز که نخواست از وی نام برده شود، می‌گوید که چندین ‌بار از سوی افراد ناشناس به مرگ تهدید شده و حالا مجبور است که با خانواده‌اش این ولایت را ترک کند. به گفته این فعال مدنی، اگر وضعیت این گونه ادامه یابد، زنده‌گی به همه اقشار در این ولایت سخت می‌شود و سرانجام همه مردم این ولایت را ترک خواهند کرد.

در همین حال، مطیع‌الله روحانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان بر تلاش‌شان به منظور جلوگیری از آدم‌ربایی در آن ولایت تأکید می‌کند. به گفته روحانی، چندی پیش نیروهای طالبان دو آدم‌ربا را از مرکز این ولایت بازداشت کرده‌اند.

با تسلط طالبان بر کشور امیدواری‌ها بر این بود که جرایم جنایی به شکل کم‌پیشینه کاهش پیدا می‌کند، با این حال، برخلاف توقع مردم، رویدادهای جنایی در برخی از ولایت‌ها با گذشت هر روز بیش‌تر می‌شود. از افزایش فقر و بیکاری در کشور به عنوان دلایل اصلی افزایش جرایم جنایی یاد شده است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.