Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 33492
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2021 - 10:10 |

واشنگتن: افغانستان پایگاهی برای داعش است

واشنگتن: افغانستان پایگاهی برای داعش است

امریکا برآورد کرده که داعش هنوز۱۰۰۰ جنگجو در افغانستان دارد که مناطق عملیاتی شان افغانستان، پاکستان وآسیای میانه است.
نخست وزیر پاکستان در نشست سازمان همکاری های اسلامی گفت: داعش ازافغانستان به پاکستان حمله می کند، ایالات متحده نیز این ادعا را تایید کرده و گفته که داعش در افغانستان است و جنگجویان خود را از مناطق قبیله ای پاکستان جذب می کند.
این گزارش می افزاید این گروه از طریق تجارت های مجرمانه غیر قانونی، مالیات واخاذی هزینه های خود را تامین می کند.
درگزارش اشاره شده که تمام انفجارها، انتحارها، آدم ربایی ها، حملات با سلاح های سبک و سنگین و کشتار غیر نظامیان و کارمندان دولت را داعش انجام داده است وبرای آنها پاکستان وافغانستان فرقی ندارد و فعالیت های شان در هر دو کشور جریان دارد.
اگرچه در ۲۰۱۹ بخش عظیمی از این گروه در اثرحملات ائتلاف جهانی در ننگرهار از بین رفتند، اما بنظر می رسد در اثر تحولات اخیر در افغانستان وعدم کنترول طالبان بر تمام مناطق کشور، بار دیگر این گروه شروع به عضو گیری کرده ودر حال رشد است .
طالبان در ماه‌های اخیر تلاش زیادی کرده است که حضور داعش در افغانستان را محدود کند.
حدود دوماه قبل در آخرین حمله این گروه به یکی از شفاخانه های نظامی مهم کابل که به شهادت ۲۰ نفر انجامید هشدار شدیدی به طالبان بود.
از ۱۸ سپتامبر تا ۲ نوامبر، داعش خراسان مدعی اجرای ۶۸ عملیات شده است: ۵۹ تا در افغانستان و ۹ تا هم در استان خیبر پختونخوا در پاکستان.
بیشتر این حمله‌ها (۴۱ مورد) در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان صورت گرفته‌اند، مخصوصا در جلال‌آباد که مرکز این ولایت است. این گروه در عین حال ۷ حمله را در کابل، ۶ حمله را در کنر، ۳ حمله را در پروان، ۱ حمله را در قندوز و ۱ حمله را نیز در قندهار، یکی از مراکز اصلی قدرت طالبان، به گردن گرفته است.
بعد از استقرار طالبان، دو حمله بزرگ به نماز جمعه مساجد شیعیان شده است – یکی روز ۱۶ میزان و دیگری ۲۳ میزان سال جاری که به شهادت تعداد زیادی از نمازگزاران منجر شدش، حمله اول به مسجد شیعیان در قندوز و حمله دوم در قندهار صورت گرفت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.